Kompakysymys: Pystyykö pyörivä pallo koskaan pyörimään nopeammin kuin maapallo?

Tiedän jo oikean vastauksen tähän kysymykseen, mutta en halua pilata vastauksianne. Sen ainakin paljastan, että asia ei ole niin yksiselitteinen...saatte vastaukseni kun tulee se viimeinen hetki ennen kuin kysymys suljetaan, mikäli kukaan ei ole siihen mennessä jo paljastanut sen ja antanut perustelut...siis tieteellisestä näkökulmasta katsottuna.

Avainsanat: pallo maapallo pyörii kompakysymys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 17.06.2009 - 19:26

Eikös se jo pyöri nopeammin kuin maapallo jos joku sitä pyörittää, itsestään se ei pyöri.

Kysyjän kommentti

Arvioita oli monta hyvää, mutta valitsin tämän parhaaksi koska se oli lyhyt ja ytimekäs, ja koska se vastasi kysymykseeni. Vastaukseni ei ole ehkä tarpeeksi tieteellinen, vaan lähinnä oman aivotoimintani vajavainen tulos.

Vastaukseni on, että lähes mikä pallo tahansa pystyy pyörimään nopeammin kuin maapallo, edellyttäen että pallon nopeutta ei lasketa sen vauhdista vaan kierrosluvusta. Eli, ei ainoastaan vauhti ole nopeus, vaan myös kierrosluvut. Pallo pyörii helposti kymmeniä kierroksia minuutissa pelkästään potkimalla tai pyörittämällä, kun taas maapallo pyörii vain yhden kierroksen vuorokaudessa. Mutta vastaavasti, jos pallon tai maapallon nopeus lasketaan pintakerroksen liikkeestä suhteessa alkulaskennan alkupisteestä niin maapallon vauhti on aina nopeampi koska fysiikan lait estää pallon pyörimistä yhtä nopeasti. Kukaan ei voi rakentaa niin isoa palloa että sen pintavauhti olisi koskaan nopeampi kuin maapallon, ei vaikka se sidottaisiin kiinni johonkin akseliin ja pyöritettäisiin koneellisesti. Vai voiko? Siinä oli siis seuraava "tänka på".

Tuli just mieleen sekin tieteellinen näkökohta, että elektronit pyörivät atomin ytimen ympärillä tuhansia miljardeja kierroksia sekunnissa . Mahtanevatko nekään olla niitä peräänkuuluttamia "pyöreitä palloja" kun en ole koskaan nänhyt niitten muotoa kuin ainoastaan pilapiirroksissa jossa ne esitetään pyöreänä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.06.2009 - 20:16

kyllä varmaan pystyy...siis nopeammin pyörimään uskoisin..tai arvaan pademminkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 20:38

tieteellistä näkökulmaa ja tarkkuutta jos peräät, sinun olisi pitänyt kertoa myös minkälainen pallo ja missä sen oletaan pyörivän ja minkä suhteen?

(kesäloma-aivoillani en oikein jaksa ruveta asian kanssa spekuloimaan)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 17.06.2009 - 20:52

Jaa-a kaippa se voi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 01:27

Ei ainakaan potkaistaessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 02:07

Määrittelemme maan painovoimakentässä liikkuvan esineen energian kahden suureen summana. Ensimmäinen riippuu nopeudesta. Mitä nopeammin esine liikkuu, sitä enemmän sillä on liike-energiaa. Levossa olevien esineiden liike-energia on nolla. Energian toinen osa on gravitaatiokentästä johtuva potentiaalienergia.

Pyörimisliike alkoi jo siinä tähtien välisessä kaasu- ja pölypilvessä, josta Aurinkokunta muodostui. Useimpien muiden maailmankaikkeuden kohteiden tavoin tämä pilvi oli pyörimisliikkeessä, joka kiihtyi sitä mukaa kuin pilven aine tiivistyi. Kun pilvestä syntyivät ensin Aurinko ja sitten planeetat, pyörimisliike jatkui niissä. Koska avaruudessa ei ole kitkaa, pyöriminen jatkuu vuosimiljardeja.

Maapallon pyörimisliike kuitenkin hidastuu muutamalla millisekunnilla sadassa vuodessa. Jarrutus on siis varsin verkkaista, mutta pitkällä aikavälillä sen vaikutus on jo huomattava. Joidenkin laskelmien mukaan Maan vuorokauden pituus 65 miljoonaa vuotta sitten, jolloin hirmuliskot katosivat maapallolta, oli 16-18 tuntia. Sittemmin pyöriminen on hidastunut nykyiseen 24 tunnin kierrosnopeuteen. Hidastuminen jatkuu, mutta ennen kuin sen vaikutukset tuntuvat ihmisten elämässä, Aurinko on todennäköisesti ehtinyt polttaa kaiken elämän Maan päältä.

Pyörimisliikkeen hidastuminen johtuu Kuusta. Kuu vetää Maan pinnalla olevaa vettä puoleensa niin, että maapallon meriin syntyy vuorovesipullistuma sekä Kuun puolelle että vastakkaiselle puolelle. Maan pyörimisliike saa nämä pullistumat siirtymään hieman Kuun edelle. Näin syntyvä vuorovesiliike jarruttaa Maan pyörimisliikettä ja samalla vaikuttaa Kuun liikkeeseen niin, että se etääntyy Maasta noin kolme senttimetriä vuodessa. Alun perin Kuun uskotaan olleen paljon lähempänä Maata, minkä vuoksi vuorokauden pituuskin oli vain 10 tuntia. Maan pyörimisliikkeen hidastumisen vuoksi aikaan joudutaan lisäämään karkaussekunti lähes vuosittain.
Näin ollen tasaisella liikeenergialla varustettu pallo pystyy pitkällä aikavälillä tarkasteltuna pyörimään nopeammin kuin maapallo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 14:43

Vuorovesi-ilmiö hidastaa maapallon pyörimisnopeutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.06.2009 - 17:43

EI VOI! tuo on siis veikkaus. :)