Mikä on maailman eniten puhuttu kieli?

Maailman eniten puhuttu kieli ei ole englannin kieli vaikka monet luulevat niin. Mutta enpä enää muista mikä se on. Voitko auttaa? Mikä on maailman eniten puhutti kieli?

Avainsanat: kieli englanti eniten puhuttu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.06.2009 - 18:50

Kiina

Kaikki kiinalaiset, 1 147 miljoonaa äidinkielenään, yhteensä 1 343 miljoonaa

seuraavat: Hindi ja englanti vasta kolmantena

(sellainen vitsailuvastaus : huono englanti lähes on eniten puhuttu kieli)

Kysyjän kommentti

Hmm, ehkä tämä on paras vastaus, ehkä ei, mutta tykkäsin tuosta kiinalaisten tarkasta luvusta. Apua, mitä jos kaikki kiinalaiset hyppäävät yhtä aikaa ilmaan? Maapallo siirtyisi sijoiltaan ja tulisi luonnonkatastrofeja. Toivottavasti ovat maltillisia liikesarjoissaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 17.06.2009 - 18:53

Tästä oli vähän aikaa sitten täällä kysymys, ja silloin muistaakseni vastaus oli ainakin Kiina. Eiköhän se päde vieläkin.
Englanti toinen ja hindi kolmas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 18:54

Kiinankieli se on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 18:55

Joku sanoi mulle joskus, että se on mandariinikiina. Mikä tuo sitten lieneekin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 20:22

Samoin muistan, että maailman puhutuin kieli on mandariinikiina, en vaan muista (no sehän ei oo ihmeellistä), jotta mistä tuon tiedon päähäni/tiedostooni joskus saanut:)

Lisätty: 17.06.2009 - 20:59

Maailman puhutuimmat kielet ovat (10/2002):

1. mandariinikiina 874 milj. (kiina kaiken kaikkiaan yli 1,2 miljardia)
2. hindi 366 milj.
3. espanja 358 milj.
4. englanti 341 milj.
5. arabia 211 milj. (jos yksi kieli)
6. bengali 207 milj.
7. portugali 176 milj.
8. venäjä 167 milj.

Löysin täs just tällasen kun lähin muistiani 'selvittelee' googlest

Lähteet:
www.solki.jyu.fi/kielistakii...assab6.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 17.06.2009 - 20:53

Kiina kait.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 22:20

Kiina, ainakin luulisin niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 00:08

Kiinahan se on, vaikka meille tärkein on ehkä englanti.
Sitä pitäisi kaikkien osata, ja hyvin, sillä sitä kiinalaisetkin opettelevat. Englanti on liike-elämän ja kaupankäynnin kieli, vaikka ei maailman puhutuin kieli olekaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 02:33

mandariininkiin 885 000 000

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 12:53

Olisko se Kiina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.06.2009 - 17:45

Mandariinikiina.

Lähteet:
äidinkielenopettajani

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.06.2009 - 19:46

mandariinikiina