Pyöörikö pallo paremmin kuin maapallo?

Jokainen tietää mikä pyöriminen on, ja jokainen tietää milloin joku pyörii hyvin ja milloin huonosti. Mutta mikä näistä pyörii paremmin; pyörivä pallo vaiko maapallo? Viisaita vastauksia pliiiis.

Avainsanat: pyörii pallo maapallo pyöriminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.06.2009 - 02:37

Määrittelemme maan painovoimakentässä liikkuvan esineen energian kahden suureen summana. Ensimmäinen riippuu nopeudesta. Mitä nopeammin esine liikkuu, sitä enemmän sillä on liike-energiaa. Levossa olevien esineiden liike-energia on nolla. Energian toinen osa on gravitaatiokentästä johtuva potentiaalienergia.

Pyörimisliike alkoi jo siinä tähtien välisessä kaasu- ja pölypilvessä, josta Aurinkokunta muodostui. Useimpien muiden maailmankaikkeuden kohteiden tavoin tämä pilvi oli pyörimisliikkeessä, joka kiihtyi sitä mukaa kuin pilven aine tiivistyi. Kun pilvestä syntyivät ensin Aurinko ja sitten planeetat, pyörimisliike jatkui niissä. Koska avaruudessa ei ole kitkaa, pyöriminen jatkuu vuosimiljardeja.

Maapallon pyörimisliike kuitenkin hidastuu muutamalla millisekunnilla sadassa vuodessa. Jarrutus on siis varsin verkkaista, mutta pitkällä aikavälillä sen vaikutus on jo huomattava. Joidenkin laskelmien mukaan Maan vuorokauden pituus 65 miljoonaa vuotta sitten, jolloin hirmuliskot katosivat maapallolta, oli 16-18 tuntia. Sittemmin pyöriminen on hidastunut nykyiseen 24 tunnin kierrosnopeuteen. Hidastuminen jatkuu, mutta ennen kuin sen vaikutukset tuntuvat ihmisten elämässä, Aurinko on todennäköisesti ehtinyt polttaa kaiken elämän Maan päältä.

Pyörimisliikkeen hidastuminen johtuu Kuusta. Kuu vetää Maan pinnalla olevaa vettä puoleensa niin, että maapallon meriin syntyy vuorovesipullistuma sekä Kuun puolelle että vastakkaiselle puolelle. Maan pyörimisliike saa nämä pullistumat siirtymään hieman Kuun edelle. Näin syntyvä vuorovesiliike jarruttaa Maan pyörimisliikettä ja samalla vaikuttaa Kuun liikkeeseen niin, että se etääntyy Maasta noin kolme senttimetriä vuodessa. Alun perin Kuun uskotaan olleen paljon lähempänä Maata, minkä vuoksi vuorokauden pituuskin oli vain 10 tuntia. Maan pyörimisliikkeen hidastumisen vuoksi aikaan joudutaan lisäämään karkaussekunti lähes vuosittain.
Näin ollen tasaisella liikeenergialla varustettu pallo pystyy pitkällä aikavälillä tarkasteltuna pyörimään nopeammin kuin maapallo.

Kysyjän kommentti

Paras vastaus tuli valittua, koska tässä oli vastaaja nähnyt vaivaa ja tutkinutkin asioita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että olisin kaikista samaa mieltä, mutta varmaan suurin osa piti paikkansa. Great job!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 17.06.2009 - 18:49

Molemmat pyörii. Eikö se riitä. Toinen vähän hitaammin kuin toinen. Pyörivät niin erilaisissa paikoissa, että meneppäs vertaamaan. En minä ainakaan pysty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 18:55

Ainakin jalkapallo tuolla kentällä pyörii sellaista vauhtia,että johan menisi pää sekaisin jos maapallokin pyörisi akselinsa ympäri samaa vauhtia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.06.2009 - 19:24

Paremmin tämä asuinplaneettamme pyörii kuin pallo. Hitaasti mutta varmasti, eikä koskaan pysähdy. Eikä pahemmin pomppoile.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 17.06.2009 - 20:53

Kyllä ne molemmat varmaan ihan hyvin pyörii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 00:10

Maapallo pyörii tosi lujaa, silloinkin, kun pallon pyöriminen on jo loppu. Toivottavasti maapallon pyöriminen ei koskaan lopu, sillä silloin alkaisi jollain puolella maata ikuinen yö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2009 - 04:07

Pannaan molemmat pyörimään.