Oletko nähnyt pallosalaman? Ja satutteko tietämään miten se syntyy?

Itse en ole sitä nähnyt, mutta mummoni kaveri on kuulemma nähnyt sen. Istui vain pyörätuolissa kauhusta kankeana katsomassa ja hengissä pysyi. Vaikka nyt onkin jo kuollut.

Avainsanat: pallosalama

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.06.2009 - 13:24

En ole nähnyt mutta hurjia juttuja olen siitä kuullut.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Eme
Vastattu: 16.06.2009 - 13:26

En ole nähnyt, tosin tiedän pari ihmistä jotka ovat nähneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.06.2009 - 13:28

Näin videolta, kun joku oli kuvannut autossaan pallosalamaa Helsingin ukkosessa tässä yksi päivä. Luonnossa en ole nähnyt, mutta maalla kertoivat, että heidän tuvassaan oli kiertänyt seinävieriä pallosalama. Oli tullut pistorasiasta ja meni samaa tietä takaisin. Liekö tarua koko juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 13:29

en ole itse nähnyt

______________

Pallosalama on ilmassa tapahtuva sähköinen ilmiö. Osa tutkijoista kyseenalaistaa pallosalamien olemassaolon, pitäen niitä mm. optisina harhoina.

Pallosalamoiden syntyä ei ole vielä kyetty selittämään täydellisesti. Pallosalamoiden tutkiminen on hankalaa kahdestakin syystä. Ensiksikin luonnossa pallosalamoita esiintyy suhteellisen harvoin ja toiseksi koska pallosalamoiden syntymekanismeja ei tarkoin tunneta, niiden luominen laboratorio-olosuhteissa on onnistunut vain osittain. Synnystä on kuitenkin esitetty useita teorioita.

fi.wikipedia.org/wiki/Pallosalama

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 13:40

Mummovainaa kertoi lakaisseensa tuollaisen luudalla pihalle.
Oikein täytyy muistella, että olenkohan nyt varmasti kuullut oikein, mutta näin hän todella kertoi.
Noita pallosalamia pyöriskeli läheisessä mäessä tavan tuosta.
Mikä lie muuttunut, että nyt niitä ei enää näy?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 14:35

Minä olen nähnyt lapsena, olen asunut Ruissalon saaressa ensimmäiset 12 vuottani ja siellä oli rajut ukonilmat ja keittiön ikkunasta näin kuinka sellainen vieri rinnettä alas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 14:55

Lapsena maalla tuli pallosalama sisälle, kierteli keittiöstä tuvan puolelle ja poistui uunin kautta ulos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 15:05

Noppeesti etenöö,kiireesti katottava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 17:03

Nähnyt olen, oli aikamoinen juttu.
En muista sen syntyjä enää, olen kyllä koulussa siitä lukenut aikoinaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 18:26

olen nähnyt tenavana mutta en todellakaan ymmärrä sitä, ei taida viisaammatkaan tajuta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 18:29

Itse en ole nähnyt, mutta isä vainaani kertoi, että oli nähnyt sellaisen etenevän piikkilanka aitaa pitkin niin, että piikit olivat kuumuudesta tippuneet alla olevaan veteen ja suhahtaen samalla sammuksiin.
Naapurin mummoa oli kanssa ahdistellut, kun oli tullut sisälle huoneeseen savupiipun kautta. Pallo oli kiertänyt huoneen ympäri ja sitten hävinnyt jonnekkin ulos asunnosta.

Pallosalama:
fi.wikipedia.org/wiki/Pallosalama

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 20:53

Parivuotta sitten olin käymässä Savossa ja kotiintultuani mamma kertoi että sininen pallo vei hitaasti leijuen digiboxista hengen mennessään ikkunasta pihalle. Oli mennyt tietokoneen verkkokortista äly myös vaikka oli ylijännitesuojan takana ja koneesta virrat pois. Jonkin ajan päästä pimeni ASDL-modeemikin.
Digiboxiin olin taltioinut muutamia ohjelmia jotka hävisivät pallosalaman mukana. Sellainen on digi, digi. Maksaa, maksaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 10:07

Ainioastaan sen nimisen elokuvan jossa filmin sankari kuitenkin hoisi homman.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.06.2009 - 21:00

Itse en ole nähnyt. mutta mummoni kertoi aikoinaan että karjalassa oli käynyt niin pallo salama tuli toisesta seinäst sisään ja lensi toisesta seinästä ulos. eli se meni läpi talon. ja tämä on totta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.06.2009 - 05:01

En ole nähnyt, ja toivottavasti en näekään. Kuullut kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.10.2020 - 13:54

Olen nähnyt ja siitä tuli harrastukseni ja elämäntyöni. pallosalamat-tyyppi-iv.webnode.fi/ Käykää lukemassa ja mikäli havaintoja jne löytyy, laittakaa ne minulle!! :)