Oletko miettinyt sitä kuinka paljon olet tehnyt elämäsi aikana virhevalintoja?

Elämä on yhtä valintojen tekemistä, joka päivä joudut niitä tekemään välttämättä itse niitä tiedostamatta.

Kategoria ei ole pelkästään: Perhe ja ihmissuhteet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.06.2009 - 23:16

kyllä sitä välillä valitettavasti miettii, mutta mitä on jo tehty, ei sitä enää saa tekemättömäksi. joitakin asioita olisi ehkä voinut tehdä toisin, mutta sitä en takaa olisiko se muuttanut tulevaisuutta millään tavalla.

Kysyjän kommentti

Näin on, mikä on jo tehty, se on tehty ja sillä siisti. Mitä sitä enää märehtimään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Eme
Vastattu: 16.06.2009 - 02:36

Kyllä sitä aina välillä tulee pohdittua, yritän välttää kuitenkin virhevalintojen miettimisiä koska joskus rupeaa ahistamaan niin pirusti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 02:42

Sitäpä juuri pohdiskelin tuossa edellisessä kysymyksessä.
Sanoisin, että en ole tehnyt virhevalintoja ihmissuhteiden osalla, sillä siitä on syntynyt muutakin kuin porua.
Taloudelliselta kannalta kysymystä pohdittaessa on helppo sanoa, että mitä väliä niillä valinnoilla on? Toimeen on tultu ja se saa luvan riittää. Rahaa on tullut ja mennyt bisneksissä ja keskimäärin olen plussan puolella, joten valinnat ovat olleet keskimäärin oikeita.
Jos olisin jättänyt valinnat tekemättä, niin ei olisi syntynyt tulostakaan, eli elämää ei kannata jättää elämättä virhevalintojen pelossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 06:52

olen isoin oli se, kun en perunut aikaani leikkaukseen vaikka kakki hälytyskellot kalkatti päässä, no tulos iso hoitovirhe....suhteessa nuoruuden on ehkä ollut joku suhde väärä valinta, no sekin korjaantui pienin sydänsuruin , ja varmaankin joitain muitakin virhevalintoja on tullut tehtyä, mut liekös niin pieniä, et ovat jo unohtuneet...kaikin puolin nykyisin erittäin onnellinen näihin valintoihin mitä nyt olen tehnyt.. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 08:18

Kyllähän niitä joskus miettii mutta jos liikaa alkaa pohtimaan, kaduttaa ja harmittaa vaan vanhat asiat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 09:36

kyllä sitä aina välillä tulee mietittyä

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.06.2009 - 09:48

Ehkä juuri sen takia kun en kauaa pohdiskele on noita valintoja mennyt pahasti pieleen. Lähinnä ihmissuhteissa. Muutama on osunut oikeaan, mutta niissä tapauksissa vastapuoli on tehnyt sen väärän valinna.
Jälkeen on vain tyydyttävä tähän appiukoltani oppimaani siteeraukseen: turha on rypistää jos limpuntuhkat ovat housuissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 10:18

Ensimmäinen virhevalintani oli syntyä omaan perheeseeni, sillä jossain ymmärtäväisemmässä perheessä minusta olisi kasvanut täysin erilainen persoona. Äitini on ihana ihminen, mutta isäni on "muokannut" ahdistuksellaan koko perhettämme. Heikolla itsetunnolla varustettuna ja sodan kauhut kokeneena hän rajoitti liikaa valintojani. En saanut käydä edes partiossa, koska se hänen mielestään heikensi koulumenestystäni. Hän oli menettänyt hermonsa ilmeisesti sodassa ja työpaikkakin oli ilmeisen ahdistava, joten hän huusi paljon kotona. Huusi myös äidilleni, joka on maailman ihanin ihminen.
Tätä rajoittamistaan hän jatkoi niin kauan kun asuin kotona, eli 21-vuotiaaksi. Silloin pääsin pois, mutta ojasta allikkoon. Jouduin naimisiin, koska heidän mielestään seurusteluni oli niin intensiivistä, että naimisiin oli mentävä. Siitähän ei sitten mitään hyvää seurannut, ja sitä rataa elämäni on ollut täynnä vääriä valintoja.
Olen tällä hetkellä melko tyytyväinen elämääni, mutta alkutaipaleeni ankara kasvatus on muokannut minua liikaa, ja tahtoni ei ole sen vuoksi päässyt läheskään aina toteutumaan. Yritän nyt viime metreillä paikata sitä, ja valitsen joitakin asioita melko itsekkäästi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 10:26

Oman mielenrauhan takia en pahemmin mietiskele omia valintojani jälkikäteen,paljonhan olis voinut tehdä toisin,mutta...vois siteerata sitä riepumattolaulua;muistaakseni joku Malstenin perheestä lauloi muinoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 11:01

Ne 'virhevalinnat' on niin teoreettinen juttu, kuinka monesti onkaan ollut oikeasti mahdollisuus valita toisin?

'Entäs jos' jossittelut ovat turhaa itsensä kiusaamista, ne eivät johda mihinkään positiiviseen tulokseen ja loppujen lopuksi isommissa asioissa samoja valintatilanteita ei tule uudestaan eteen, ei tule tilaisuutta tehdä toisin.

Mieluummin piristä itseäni muistelemalla niitä tuurilla tai taidolla tapahtuneita hyviä juttuja (valintoja) joiden ansiosta edelleen voin jatkaa tätä onnahtelevaa kiitolaukkaani täällä kaltaisteni joukossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.06.2009 - 11:16

Olen tehnyt ja harmittaa. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, joten ei kun eteenpäin vaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.06.2009 - 09:14

Aivan turhaa touhua miettiä menneitä. Mukavat muistot pidetään tiukasti mielessä ja mennään lujaa vaan eteenpäin välillä tehden mokia ja välillä hyviä valintoja. Voi joskus miettiä että on tullu ainaki tehtyä eikä vaan mietittyä.
Nim. Sano ensin ja katso mitä tapahtuu.