Joutuuko virkamies korvaamaan aiheuttamansa vahingon virka tehtävissään?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.06.2009 - 18:32

teon (haitan) tahallisuus ja mahdollinen huolimattomuus saattavat aiheuttaa korvausvelvollisuuden

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.06.2009 - 18:37

Milläköhän tuo bendoliinon särkenyt virkamies pystyy elinikänään junansa korvaamaan? Tuomita kyllä voi korvauksiin. Niin mutta eihän VR enää taida olla valtionyhtiö eikö sekin ole pörssiyhtiö?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 18:40

aikoinas tehtiin hoitovirhe, mutta ei tuo virheen tehnyt lääkäri mitään korvannut , vaan potilasvakuutuskeskus, et en osaa sanoa , joutuukos henk. koht..mitään korvaamaan...joskos heilläkin sitten vakuutukset jotka korvaa virheet....

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.06.2009 - 18:51

Eiköhän työnantajilla ole vakuutukset siltä varalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 19:27

Ei virkamies itse vaan hänen edustamansa taho tai vakuutukset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.06.2009 - 19:33

Vakuutus ne varmaankin korvaa, luulen ma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 15.06.2009 - 19:40

Vakuutus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 20:20

Työnantajan vakuutus, ellei vähintään tuottamuksellista tahallisuutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 20:54

Mikäli virkamies on tahallisesti tai huolimattomuuttaan aiheuttanut vahingon, hän voi joutua korvaamaan sen. Harvemmin tällaista kuitenkaan tapahtuu.
On ennakkotapauksia, joissa viranhaltija on tuomittu maksamaan korvauksia virkatehtävien laiminlyönnistä seuranneesta vahingosta, esim. lapsi on hukkunut jokeen.
Lainasin kerran talon videokameraa kotiini, ja asetin sen huolimattomasti pöydän reunalle, josta se putosi. En joutunut maksamaan korjausta, vaikka olin sen huolimattomuudellani aiheuttanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 21:24

Vahingonkorvauslaki koskee myös virkamiehiä. Teon tahallisuus voi johtaa täyteen korvausvelvollisuuteen. Muutoin julkisyhteisön, siis virkamiehen, korvausvastuu on kuitenkin vain, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu. Siis jos virkamies on toiminut vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti hallussaan olevien tietojen pohjalta ja kansalainen kokee tulleensa väärin kohdelluksi, ei korvausvelvollisutta yleensä ole. Korvausvelvollisuutta ei ole silloinkaan, jos kansalainen on jättänyt valitusoikeutensa käyttämättä päätöksessä, johon liittyy valitusoikeus, ja vahingon kärsiminen on aiheutunut kyseisen päätöksen voimaantulosta.

Lähteet:
www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...4/19740412