Luokista tuli mieleen murresana ruokki.Mikä se on?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.06.2009 - 08:25

Haka. Siis sellainen "lukko", joita esim. maalla käyetään ladon tai aitan ovessa.

Kysyjän kommentti

Näin se on. Mummovainaa aikoinaan ruokki eli syötti eläimet ja ruokki eli perkasi kalat.Mutta hakalukkoa hain

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.06.2009 - 00:38

Ruokittava, huutolainen, näin ajattelisin. Lapsenruokko on kait jotain elatusapua avioliiton ulkopuoliselle lapselle. Jospa jotain samaa tarkoittavat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.06.2009 - 00:43

Huonompiosainen. Raasukin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 00:47

Murteista en tiiä kuin mäkitupalaisen.
fi.wikipedia.org/wiki/Ruokki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 01:02

Eikös ruokki ole lintu tai oliko se kala?

Lisätty: 15.06.2009 - 01:27

Jeee pojat;VV&OPOY mä tiesin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 01:06

Ruokki (Alca torda) on merilintu, pohjoisen pingviiniksikin kutsuttu.

Ruokko on sitten elatusmaksu tai tms.

Ruikku onkin sitten jo ihan kolmas juttu ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 01:09

Ruokki on sanan ruokkia yksikön kolmannen persoonan indikatiivin imperfekti.
Tässä yhteydessä ei ole mahdollista käsitellä läheskään kaikkia lounaismurteiden
strukturaalisia ominaispiirteitä, puadeihi, ruakei 'ruokki'.
Alka on saanut nimensä ruokista. Sen tieteellinen nimi on Alca torda, norjaksi se on Alke, tanskaksi Alk ja ruotsiksi Tordmule.
Ruokki (Alca torda) on merilintu, pohjoisen pingviiniksikin kutsuttu.

Lähteet:
wiki+netti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 06:30

Veikkaisin lintu.

tai sitten "kunnan elätti"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 06:32

esim. saiko kanat ruokka....juu pirkko ruokki ne jo...... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 08:27

Merilintuhan se. Mustavalkoinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 15.06.2009 - 10:27

Ruokkimista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.06.2009 - 11:26

Merilintu mielestäni, mutta murresanana ihan vieras.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 20:52

Ruokki on lintu, niitä olen nähnyt Ruotsissa. (Stora Karlsöllä).