Mistä puusta hyvä luokki valmistetaan?

Tää on vähän niinkuin jatkoa luokkikeskusteluun. Tiedän kyllä itse mitkä ovat hyviä luokkipuita. Tässäkin voi olla makuasioita, joten perustella voi jos tietoa riittää.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.06.2009 - 00:08

Paras luokki tulee niinipuusta eli metsälehmuksesta, joka on kevyttä, joustavaa ja sitkeää sekä pitää muotonsa. Muita erinomaisia luokissa käytettyjä puulajeja on pihlaja, marjakuusi, kataja ja koivu. Pajusta luokki valmistettiin vanhastaan yleensä silloin, jos metsässä sattui vahinko ja luokki katkesi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 15.06.2009 - 00:10

Muistan kun kävin ensimmäisen luokkiin liittyvän kysymyksen kohdalla tutkimassa. Koivusta tai pihlajasta - ?. Muistiini ei aina kannata luottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 00:11

Yleisimmin ne tehdään niinipuusta tai tuomesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 00:34

Alvar Aallon taivutetuissa viiluhuonekaluissa käytetään tietääkseni koivua. Sitä on ehkä helpommin saatavillakin kuin metsälehmusta eli niinipuuta, joka voi elää 140-vuotiaaksi. Siellä minun museomökilläni on juuri tällainen monihaarainen vanha metsälehmus, se on sitten kaunis, en ikinä hennoisi kaataa sitä. Pihallamme on myös yksi isompi metsälehmus, sen iäksi arvioisin n. 60 vuotta. Sen olen ristinyt "linnunlaulupuuksi". Sen latva on kauniisti kaareutunut ja usein siellä istuu joku pihalinnuistamme laulamassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 00:38

Raudasta, näin siirtolaisilla "sodan perästä" sellaisia.
Setetäni lauleli ajaessaan; "vesi tippu vempeleestä, rasva rahkehen nenistä ja aisat oli katajasta".
fi.wikipedia.org/wiki/Luokki (vemmel) miten lie tippuuko vesi raudasta?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 06:45

koivusta voisin tehdä, jos tarvetta ois ja osaisin jotain sorvatakkin puusta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 08:51

Pihlaja ja haapa sopinevat parhaiten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 15.06.2009 - 10:28

Koivusta? Kenties?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.06.2009 - 11:17

Tekisin katajasta, jos osaisin.