Matilda, mitä murretta nuo sanasi ovat?

Tosi visaisia. Kerrothan meille joskus oikeat suomennokset niille? Minua ainakin kiinnostaisi tietää.

Lisätty: 14.06.2009 - 18:25

Taitaa tuo savonmurre olla sellainen että sitä on yhtämonta vivahdetta kuin puhujaakin. Olen 18 vuotta ollut näiden savolaisten keskuudessa, enkä ole opetellut enkä aio opetellakaan ko. murretta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.06.2009 - 18:08

Savvoo =)
En ihan aito savolainen ole, mutta jottain aina tarttuu korvii vällii ;)
Savon sekkaa ku vielä heitän karjalan murretta, niin onkii soppa valamis.
Tällä en tarkoita sitä tuslaakisoppaa, mistä kyselin valmistusohjetta.
Suattaapi olla että kerron tai suatan jättee kertomattii =)

Lisätty: 14.06.2009 - 20:02

Ei varmaankaan ole puhdasta. Syntynyt olen etelä-savossa ja siellä yli 40v asunut, nyt tiälä pohjois-savossa asunut 3v.
Syntymäkoti on niin lähellä karjalaa, että on tarttunu sieltäkin jotakin. =)

Kysyjän kommentti

Kiitos. Jäin vielä odottamaan niitä suomennoksia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.06.2009 - 18:11

juuri noin matilda itsekkin uskon savolaisten vastaavan, esim, jos kysyn minkälainen ilma siellä on , niin saapi vastaukseksi saattaa sattaa, mut saattaa olla satamatakin, joten otakaapas tuostakin nyt selvää... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 18:15

Siskoni asuu Pieksämäellä ja hän ei kovin paljoa vielä sitä murretta osaa. mutta olen huomannut jotain samaa kuin sinulla. onko toi puhdasta savoa matilda? savolaiset vaan katso kerran pitkään kun muutama kesä sitten oltiin siellä rippijuhlissa sikskonitytön ja hänen miehensä pojan.kun meillä ei olut sitä savon murretta puheessa kuin heillä oli. ja kyllä varmaan arvaat sen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 01:41

Mitä yhteistä on savolaisilla ja appalakki-intiaaneilla? - Molemmat tulevat pönttövuoren takaa.