Tiedättekö mikä on Luokki? Minä tiedän mutta en kerro koska ei se ole sillon kysymys.

Avainsanat: luokki mikä se on

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.06.2009 - 17:59

Kaareva, useimmiten puusta tehty hevosen valjaiden osa,joka laitetaan sinne hevosen selän päälle. Molemmista päistä luokki on kiinnitettynä aisoihin.

Kysyjän kommentti

KIITOS SINULLE PARHAASTA VASTAUKSESTA. olit aivan oikeassa se on juuri se.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.06.2009 - 17:52

Hevosilla käytettävien työvaljaiden osa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 17:54

myöskin tämä = Luokki parvellinen saunamökki. ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 17:56

Itä-Suomessa luokki ja Länsi-Suomessa luokka eli vemmel (joskus myös vempele tai vembel ) on hevosilla käytettävien työvaljaiden osa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 18:11

myös käytetään kalastuksessa luokkia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 18:32

Kyllä meilläpäin luokki oli hevosen valjaisiin kuuluva juttu, mutta murteita on monia, mene ja tiedä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 19:42

Luokki on siis joku puu, joka on väännetty 'luokille', eli taivutettu. Maalla olen nähnyt sellaisen aitan tai ladon seinän, mini oli tehty reikiä, että työvälineitä tms. voidaan vääntää luokille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 00:01

Kyllä sen verran olen reen eteen valjastanut hevosia, että luokki on tullut tutuksi. Luokki on pidettävä painossa ettei oikene. Myös muita taivutettuja puita voidaan sanoa luokkipuiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 00:43

Setetäni lauleli ajaessaan esim hevosen vetämällä reellä; "vesi tippu vempeleestä, rasva rahkehen nenistä ja aisat oli katajasta".
fi.wikipedia.org/wiki/Luokki (vemmel)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 01:32

Valjaat eli luokki on hevosilla käytettävien työvaljaiden osa. Se on puinen tai metallinen kaari, jonka jännitys pitää aisat irti hevosen kyljistä.