Juhannuskoivut?

Kuka tietää tarkalleen mitä varten suomalaiset ovat laittaneet oviensa eteen kaksi koivua,
jokainen kyllä sen tietää että ne ovat juhannuskoivut mutta mikä on rituaalin alkuperäinen
sympooli.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.06.2009 - 16:10

Juhannuksena ja muulloinkin esim. hääjuhlapaikan koristelussa ulkona ja sisällä käytetään koivuja.
Mutta täytyy muistaa ettei jokamiehen oikeuksiin kuulu juhannuskoivut eikä joulukuuset .

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.06.2009 - 15:53

juhannuskoivut joita myöskin kutsutaan meijuiksi ovat (arvaan) siksi ovien pielissä, että ne pitää rähinän, kiukuttelun ja kaikenmoisen känkkäröinnin poissa tuvasta.... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 15:57

en ole muuksi kuullut mainittavan kuin juhlan / juhlapaikan koristeiksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 16:14

Kesän koriste

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 16:42

Ei meillä ole sellaisia nykyään oven pielissä vaan koivuja on ympäripihaa ne riittää meille. mutta kun olin pieni kotonani laitettiin joka juhannus oven viereen kasksi koivua. Se on keksikesän juhlan tapa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.06.2009 - 16:58

En tiedä sanoa. Meillä kotona koristeltiin rapun vieristö koivuilla. Kiva sinänsä sillä kotitilani nimi on Koivula. Olen parina vuotena jaksanut siskoni avustuksella tapella mökille koivuja rappujen vieriin, mutta sittemmin en ole jaksanut. Juhannusvastaakaan en ole sen koommin nähnyt. Ne kaksi: koivut ja vasta kuuluvat ehdottomasti juhannusaaton saunailtaan. Sitten jos vielä järvellä menisi soutuvene jossa setä soittaa haitaria. Täydellistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.06.2009 - 20:08

Koristeena ihan vain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 20:29

Ennenvanhaan pirtit ja tuvat kuurattiin juhannukseksi puhtaiksi. Ehkä sitä puhtautta ja raikkautta haluttiin lisätä vielä koivun tuoksulla, joten haettiin 'limot' porstuan eteen. Saattoihan sillä olla joku kärpäsiäkin karkottava ominaisuus, en ole koskaan tullut sitä ajatelleeksi. Meille en ole antanut tuoda juhannuskoivuja ovien eteen, koska pihamme on muutenkin täynnä koivuja.