Inkoilla oli kolme moraalisääntöä. 1. Älä valehtele 2. Älä varasta 3. Älä ole laiska Mitä näistä olet rikkonut viimeisen

viikon aikana ? Vai kentis kaikkia ??

Avainsanat: moraalisäännöt rikkomus inkat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.06.2009 - 21:07

Kaikkia varmaan tänään. Ikävä kyllä. Ei ku en tota kakkosta sittenkään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 13.06.2009 - 20:16

Kolmossäääntöä ainoastaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.06.2009 - 20:36

Kolmosta rikon joka päivä jonkun verran.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2009 - 20:41

Kolmosta ainakin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2009 - 21:15

En ole varastanut mitään miesmuistiin - siis yleensäkään. Jotain pientä kuten kukanoksia esim. joskus olen. Mutta noita kahta muuta en ole rikkonut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2009 - 21:32

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2009 - 21:49

laika olen ollut tänäänkin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2009 - 22:00

3:sta ja joka hetki......

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2009 - 23:15

jos nyt väittäisin etten mitään, niin siinä tulisi rikottua 1. stä, ja rikkomattomaksi jäisi vain 2.

eli ratkokaapa nyt iltanne kuluksi vaikka se, mitä minä oikein vastasin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 00:42

Jos joskus laiskottaa, niin eihän siinä omatunto tarvi olla soimaamassa. Saattaa olla ihan paikallaan silloin tällöin.Ei aina tarvi olla niin tehokas. Valehdellakaan ei tarvitse kun tekee niinkuin oikeaksi tuntee. Sydän ja suu puhuvat silloin samaa kieltä. Ja aina ei tarvitse käyttää sananvoimaakaan, jos se tuottaa suotta pahaa mieltä.Varastan silloin tällöin; nimittäin ajatelmia, otteita hyvästä kirjasta tai jonkun toisen ajatuksia, jotka tuntuvat omalta ja muokkaantuvat mielessäni jaettavaksi edelleen. Onko se niin paha juttu? Hassua miten meillä tulee noista vaihtoehdoista useinmiten negatiiviset asiat mieleen. Voihan ne olla positiivisiakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 01:08

En valehtele, enkä varasta, koska minun ei tarvitse.Koska olen myös rehellisellä vanhuuseläkkeellä ikänikin puolesta, niin en ole laiska, jos en enää tee töitä. Asun omassa kodissa, jonka siisteydestä huolehdin itse ilman ulkopuolista apua. Teen ruokani itse kaupasta ostamillani ruoka-aineilla, huolehdin perheestäni, lapsenlapsistani, äidistäni, istutan, kitken, harrastan, matkailen, huollan ja hoivaan. Jos nyt siinä välissä sitten istahdan sohvaan, enkä näennäisesti tee mitään, niin en silti ole laiska. Mikä pakko meidän on koko ajan suorittaa jotain ? Kuka on se 'pomo' sisällämme joka sanoo, että ei saa lorvia, työt on tehtävä ajallaan, tiskit tiskattava, roskapussi vietävä, tavarat pantava paikoilleen, pyykit pestävä jne. Kukaan ei ole laiska, jos tarkasti asiaa tutkaillaan. En myönnä olevani laiska, olen lepohetkeni ansainnut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 03:42

E mittää näestä, mielestäni.
Voep olla että jokune o erj mieltä.
Ja voip olla että oun puhunnu ohi turpavärkkini, mutten suoranaesesti valehellu.
En ou vieny muilta mittään, korkeentaan viimesen leipäkannikan oon syöny jiäkuapista.
Enkä ou ollu laeskakkaa, vaekka joka uamu on nukuttannu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.06.2009 - 12:18

kolmonen on se juttu , jota tulee aikas useinkin rikottua..

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 14.06.2009 - 20:17

1 ja 3 olen rikkonut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.06.2009 - 22:28

en oo rikkonu mitään nuista nyt lähitulevaisuudessa. tuota valehtelua on joskus ehkä tullut tehtyä , mutta sekin sellainen pieni valkoinen valhe, jolle sit naurettiin jälkeen päin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.06.2009 - 01:33

Kolmosta pyrin rikkomaan tarkoituksella.
Kahta ensimmäistä en tunnusta rikkoneeni. Varmaan sitä on joskus tullut valehdeltua, mutta en todellakaan muista milloin ja mitä.