Voiko fobia tulla vanhemmal iäl tai voimistua vanhemmite?

En muista pienenä kammoneeni amppareita,muita itikkaa ja kärpästä isompia hyönteisiä tai kuolleita lintuja.Tänää oli autos amppari,kauhee huuto ja paniikki.Samal avasin ikkunaa huuten kauhuissani mene jo mene pois.Samoin viime kesänä.Eräänä aamuna kauhee huuto ja en uskaltanu tupakalle mennä enne ku miesystävä tuli hoitamaa sen pois.Samana kesänä oli joku ötökkä huoneistos,näytti kovakuoriaiselt mut paljo isompi,mie kauhusta kankeena hakkasin sitä ties kui kauva kengäl et varmistuin sen varmasti kuolleen.

Avainsanat: fobia kammo pelko

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 11.06.2009 - 23:22

Tiedän asiasta vain sen verran, että minulle tuli korkean paikan kammo vasta aikuisena. Penskana kiipeiltiin vaikka missä korkeuksissa, eikä ollut mitään kammoa. Nyt minua ei saa sovinnolla mihinkään korkealle. Sillalla jos joudun kävelemään niin jalat meinaa pettää väkisin. Parvekkeen kaiteen vieressä en voi seisoa, sekin pelottaa. Näillä kokemuksilla sanon, että voimistuu vanhemmiten.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 11.06.2009 - 23:22

Tokihan tuo voi tulla ja pahentuakin. Mutta yritä miettiä miten voittaa se. Ole vaikka hiljaa paikallasi ja seuraa mitä se pörriäinen tai sittiäinen touhuaa. Ei ne ole sinusta kiinnostuneita jos et häiritse niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 23:40

Minä pelkäsin lapsena jo ihan käärmeen kuvaakin. Kammo jatkui pitkälle aikuisuuteen. Kerran sitten päätin voittaa pelkoni ja menin lasteni kanssa käärmenäyttelyyn. Siellä ne olivat isot ja pienet lierot kiltisti lasikopeissaan nukkumassa. Pääsin eroon kammostani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 00:53

kaitpa se mahdollista on, ei vaan ole kertynyt omakohtaisia kokemuksia asiasta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 01:22

kyl vaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 01:38

Fobioille on ominaista, että pelkääjä itsekin tietää pelkonsa olevan järjetön. Siihen liittyy myös psykologisia piirteitä jotka ovat henkilön aivotoimintaan juurtuneita pelkotiloja. Tästä tiedosta huolimatta hän on voimaton pelkonsa edessä ja jatkaa kohteen välttämistä. Hoitamattomana sairautena se voi myös vanhemmiten siis voimistua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 12.06.2009 - 08:27

Kyllä se voi,Äitille kävi niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 09:07

voi.. tai parantua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 10:21

Kyllä voi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 19:01

minulla ei ole kammoa ollut hiiriä kohtaan, mutta nyt on sekin sitten täällä maalla asuessa tullut...