Onko jollain teistä antaa vinkkejä, millaisin kotikonstein voi raikastaa kodin - huoneet, vaate- ja liinavaatekaapit jne.

Olen laittanut liinavaatekaappeihin vanhojen hajuvesien jämiä ja hyväntuoksuisia saippuoita, mutta onko jossain myytävänä vaikkapa tuoksupusseja, joita voi laittaa liinavaatteiden, t-paitojen väliin ja vaatekaappiin, jossa säilytän henkareissa pidettäviä paita- ja villapuseroita, pitkiä housuja; kenkiin kaipaisin myös neuvoja, miten pysyvät raikkaina (lenkkarit kyllä pesen koneessa) jne.
Neuvoista tosi kiitollinen!

Avainsanat: kategoria olisi ennemminkin koti muttei puutarha

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.06.2009 - 09:05

kosteaa ruokasoodaa kuppiin ja kaappeihin ym..halpa ja hyvä raikastin!

Kysyjän kommentti

Kiitos vinkistäsi!
Se todella tepsii - tuuletan ja pesen kyllä kaikki vaatteeni, jotka laitan vaatekaappiin, imuroin ja puhdistan ne säännöllisesti, mutta haluan vain hyvän ja raikkaan tunnun kaappeihini. Tuo sinun soodavinkkisi oli todella hyvä ja halpa - eikä tuoksu ole mikään keinotekoinen!
Paljon kiitos ja hyvää juhannusta sinulle vinkkaaja!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.06.2009 - 17:28

Imaise imuriin VANILLIINISOKERIA. Hyvä tuoksu leviää asuntoon imuroidessasi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 18:01

Eipä auta kuin pestä vaatteet ja imuroida kaapit. Tunkkaisuus yleensä johtuu pölystä, jota kertyy kaappeihin ja vaatteisiin ajan kuluessa. Hajuvesien suihkuttelua en suosittele, se vain peittää pahan hajun, ei poista sen aiheuttajaa. Jotain raikasta pesuainetta siis (itse tykkään nestemäisestä Bio Luvilista) ja pyykkiä pesemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 18:14

'Ennen vanhaan' vaatteet vietiin ulos tuulettumaan päiväksi, niitä ei esim. pesty joka käytön jälkeen, niin kuin nykyään ja näistä monista pesuista vain kuluvat nopeasti (esim. villapuserot tms., puvut, puvun housut, jne). Onkohan vaate/liinavaatekaappisi liian tiivis, auttaa sekin jos pitää ovia auki/rakosellaan, jotta ilma pääsee vaihtuun ja ikkunat auki ko. huoneessa.
Näitä 'tuoksupusseja' kyllä myydään esim. tiimareissa yms. puodeis, ja itekin voi kuivata vaikkapa ruusun terälejtiä johonkin verkkopussiin ja laittaa komeroihin. Mutta jos on jo kovasti ummehtuneen haju näissä vaatteissa/kaapeissa, niin eikun pesemään (myös kaapin hyllyt ja seinät) ja sen jälkeen noudattaa yllä olevia vinkkejä, toivotaan et tepsii:)

Lähteet:
lapsuudenkoti/rakas äippä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 18:43

Tuuleta vaatteet,tai pese. Riippuu minkälaisia vaatteita. Osta imuriin sellainen tuokspatukka mikä laitetaan imurin pussin sisään,ja imuroit sitte komerot seinät ja hyllyt. Ja voit osaa jokun raikasteen komeroon..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 19:50

Tuntuu siltä, kuin komerosi olisivat liian tiiviit. Ovien aukjättäminen auttaa, mutta ei ol hauskan näköistä. Neuvoisin jollakin tapaa lisäämään raittiin ilman pääsyä komeroihin. Voit porata reikiä alareunaan tai ostaa oikein ritilän, jolla lisäät ilman kiertoa vaatekomerossasi. Jos olet istunut iltaa tupansavuisessa paikassa, tuuleta tai mieluummin pese vaatteet, ennenkuin laitat ne takaisin kappiin. Jos käytät hajuvesiä, ja niiden tuoksu jää vaatteisiin, niin aikaa myöten vatteesi alkavat tuoksua tunkkaiselta, eli vanhan hajuveden ja hien yhdistelmältä. Yritä pitä puhtaat vaatteet ja käytetyt eri komeroissa, niin komeron haju ei tartu puhtaisiin vaatteisiin. Oletko varma, ettei talossasi ole hometta? Komeroissa homeenhaju leijuu pitkään, ja tarttuu vaatteisiin. Voi olla, että et itse edes huomaa sitä Kysy joltain hyvältä ystävältäsi, haistaako hän homeen hajun vaatteissasi. Jos haistaa, niin silloin on etsittävä hajun lähde ja poistettava se. Home on vaarallsta sisäilmassa hengitettynä. Tsemmpiä vaan taisteluun !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.06.2009 - 19:50

Osta niitä hajustepussukoita, mutta jos vaatteet ovat tunkkaisia, niin ne pitää ensin pestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 21:30

tuuletus, tuuletus ja tuuletus ....
hajusteet on vaan 'tortta på tortta' niinkuin meidän siboolaisilla on tapana sanoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 22:59

Sillä siisti ohjelmassa oli jotai pussukoita mitkä antaa tuoksua ja estää samal ettei koit syö.Eiköhä niit voi laittaa myös liinavatte kaappii....en vaa nyt muista mitä olivat nimeltää.Mattoihi voi käyttää ruokasooda (kaada matolle,anna hetken vaikuttaa ja imuroi),raikastaa ja pitää pienet ötökät poissa.Jos tuoksua haluaa ni sit vaniliini tai vaniljasokeria niiku tuol jo aiemmin mainittiiki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.06.2009 - 23:17

Sama ongelma, mutta kun asuu vanhassa puutalossa, niin ei siitä koskaan pääse eroon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 05:56

Omenoita, omenoita ja omenoita. Halkaise pari omenaa lohkoiksi esim. vaate tai liinavaatekaappiin, niin tunkka lähtee hetkessä pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 10:28

Laita pesu-ja silitysveteen hieman hyväntuoksuista pyykinhuuhteluainetta.

Lähteet:
Sillä siisti-ohjelma