Onko muiden pihassa kuin miun ja näköjään vähäviisaan ollut ilmataisteluita? Eilen meillä tikka yritti hajottaa lintupöntön.

Se iski heti aamusta talitintin pesäpönttöön ja mokoma kerkesi takoa siihen aikamoisen kolon ennen kuin ennätin hätiin. Ajoin sitä pois moneen kertaan eilisen aamun aikana ja viimein mies ampui varoituslaukauksen ilmakolla sen perään. Tikka pysyi poissa puolisen tuntia ja kun tulin rannasta se oli taas pöntön kimpussa. Talitintit huusivat apua pihlajassa ja miehän siihen hätiin. Reikä oli jo niin iso, että tikka oli alkanut heitellä pesätarpeita ketoon. Siinä ei auttanut muu kuin ottaa pönttö irti puusta, rauhoitella tinttiäitsykkää, joka suorastaan kiemurteli tuskasta ja toinen oli tukehtumaisillaan varoitusääniinsä puun oksalla. Pönttö kainalossa pyörin pitkin pihamaata, että mitäs nyt. Otin siitä sitten katon irti varovasti, kun en tiennyt mitä sisällä on..piip,piip sieltä vieri kolme hyvin pientä alastonta linnun poikaa nurmikolle. Apua! Hyökkäsin komeroon ja käteen osui rottinkinen pieni kukkaruukunsuojus. Aaah, siitäpä äkkiä varapesä kuntoon, poikaset kiireesti sisälle ja kiikutin sen piiloon mättäiden väliin pesäpuun juurelle. Juostessani etsimään työkaluja huusin talitintille, että mee sinne vartioon ja niinhän se tekikin. Uskomatonta! Tinttiäitsykkä jatkoi poikasten ruokkimista puun juurelle. Käteeni osui vasara ja lonkerotölkki..mistähän niitäkin lie siunaantunut, mutta sepä olikin hyvää pönttömateriaalia siis tyhjänä ja sopivan kokoiseksi leikattuna. Päällystin pöntön etuosan "lonkeropellillä" (pientä pintaremonttia) ja äkkiä puun juurelle kiinnittämään pesää takaisin paikoilleen. Poikaset sisään ja sitten kauemmas odottamaan hylkääkö talitintti koko rakennelman. Viisi minuuttia meni ja melkein multa hermot, kun tinttiäitsykkä lennähti taloaan ihmettelemään. Se kallisteli päätään, katseli ja kokeili. Hyväksi havaitsi ja alkoi syöttämään poikasiaan niin kuin ei mitään ois tapahtunut. Kyllä luonto on ihmeellinen.

Lisätty: 11.06.2009 - 16:23

Sitten paikalle lehahti se peevelin tikka. Hyppi pitkin puun runkoa, kallisteli päätään ja oli selvästi armottoman hattuuntunut koko hommaan. Se iski nokkansa siihen mihin oli aikaisemmin reikää hakannut, mutta..pärrrrr se iski uudelleen ja voitte uskoa, että sillä oli ihan totta hölmistynyt ilme naamallaan. Ois pitänyt saada se videolle. Se kiersi puun rungon, päräytti vielä kerran, hyppäsi maahan, katsoi puuhun ja vielä kerran meni kokeilemaan. Voi itku...mitään ei tapahtunut. Koitti hetken hiljaisuus ja sitten se tikka rääkäisi niin rumasti, että ihan säikähdin. Se otti ja lensi pois ja mennessään kiroili päänsärkyään, huonoa onnea ja hukkaan mennyttä hakkuutyömaata. Eikä sitä ole tänään meidän pihassa näkynyt.

Avainsanat: röyhkeys hyökkäys tikka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.06.2009 - 02:01

Kyllä minä tikkana miettisin kaks kertaa tullakko teille vai ei moisen taistelun jälkeen? Tikat ja oravat ovat pesärosvoja, onneksi ei täällä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.06.2009 - 18:08

Tikat ovat yksiä peeveleitä, kun ryöstävät ja särkevät pesiä.
Minä olen vahvistanut kaikki pöntöt, mutta tikka on takonut pariin pönttöön uuden aukon sivuseinälle.
Yhden pöntön tein ruostumattomasta teräksestä, mutta siihen ei ole asukkaita ilmaantunut, vaikka vuorasin sen sisältä ja päältä pehmeillä materiaaleilla. No ehkä ensi vuonna sitten.
Joillekin mökkiasukkaille tikat ovat aika painajainen, kun ovat hakanneet mökin seinät täyteen reikiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 19:58

Ei meilläpäin tuollaisia kauhunäytelmiä ole. Ihan rauhallisesti naakkapariskunta pesii piipun päällä ja kottarainen kuistin kattotiilen alla. Lokeilla taitaa olla pesä saunan piipun takana. Mutta sulssa sovussa kaikki ovat samalle tontille mahtuneet. Enemmän olenkin huolissani siitä ajasta, kun poikaset alkavat lähteä pesästään ja paikkaunnan kissat rientävät apajille. Silloin ei ole mitään tehtävissä. Harmaa kasa linnunpoikasen sulkia jää jäljelle. Niin on käynyt monena kesänä. Pelkään, että niin käy nytkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 20:44

Meillä on ilmataistelu joka ilta. Tapetaan itikoita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 21:35

kyllä näitä luonnon jäestämiä väkivaltaohjelmia näyttää piisaavan lähes joka päivälle,
se kanahukka muuten näyttää olevan sitkeästi sitä mieltä että hänestä on tullut stadilainen, ei lähde kulmilta minnekkään, on tainnut päästä oikein kunnolla näiden city-kanien makuun ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 12.06.2009 - 08:30

Eipä ole tuollaisia taisteluja näkynyt tossa pihalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 10:30

Meillä tappoi Hiirihaukka pikkulinnun.