Näin tänään sellaisen tapauksen että ruumisauto vei vainajan viimeiselle käynnille kotiin,jossa oli ennen asunut elämäänsä. ja

tämä paikka on aika lähellä meidän taloa.Mutta ei näy tänne kun se on mäen takana. ruumisauto oli vanhanajan pitkämallinen ja siinä liehui pieni lippu edessä.Minulle tuli haikea olo. en tiennyt kuka niistä vanhuksista oli kuollut. mutta he ovat olleet täältä poissa yli kymmenen vuotta. jossain vanhusten talossa varmaan. en vielä nähnyt lehdessä kuolin ilmoitusta. kait sit myöhemmin on.

Avainsanat: onko tullut tämmöinen tapa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.06.2009 - 15:33

kallis tapa... ja ihan turha, sillä kuollut ei siitä mitään tiedä, että häntä ajelutetaan.

Kysyjän kommentti

KIITOS PARHAASTA VASTAUKSESTA. sekä HYVÄÄ JUHANNUSTA SINULLE.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.06.2009 - 15:20

Tuo on ihan kaunis tapa käyttää vainaja vielä kerran vanhan kotinsa pihassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 15:29

en ole aiemmin kuullut moisesta, mutta ensivaikutelma ainakin ihan kaunis tapahan tuokin on ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 15:55

Ainakin meidän suvussa on ollut tapana käyttää vainaja kotipihassa, jos on vaikkapa sairaalaan kuollut.
Omaisille vanhat tavat merkitsevät paljon ja se liittyy myös surutyöhön.

Sekä siunaustilaisuudessa kirkossa kanttori ja pappi ottavat laulaen tilaisuuteen sopivaa virttä vainajan ( ja kantajat sekä arkun perässä tulevat lähiomaiset ) vastaan kirkon ulko-ovella, jos omaiset niin haluavat, sekin on kaunis tapa .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 16:02

Kaunis tapa, Minullekkin pitää tehdä niin, sitten kun kuolen. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.06.2009 - 16:14

En ole kuullut tuollaisesta tavasta, mutta onhan se kaunista omaisten kannalta. Ei se vainaja siitä mitään tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 11.06.2009 - 16:46

Kaunis tapa, tosiaan.Ennen koskaan kuullutkaan moisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 18:13

Pihaan asti en ole nähnyt ajettavan, saati sitten sisään kannettavan, mutta suurin osa kierrätetään kotitalon ohi, sen kohdalle hetkeksi pysähtyen. Näin E-P:llä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.06.2009 - 20:50

En ole kuullut tuosta, mutta kaunis tapa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 21:27

Kyllä minun äitini kävi kotiprtilla,kun vietiin sairaalasta kappeliin.
Ei varmaan muuten,mutta oli kotitalo melkein matkan varrella.
Minä ja tytärereni ajoi ruumisauton perässä kappelille asti.
Tuntui ihanalta saattaa äiti sillä tavalla....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 22:12

Minun Pappani kuoli talvella :( ja "käytettiin" vielä ruumisautolla kotona. Ihana tapa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 01:25

Niinkin voi toimia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 10:32

Varmasti vainajan viimeinen toive toteutettiin.Kaunista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 19:24

minäkin tiedän yhden selaisen tapauksen, kiersivät koko saaren ja käväsivät kotipihassakin, on minusta kaunis tapa....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.06.2009 - 03:43

Käytetään nimitystä "ulosveisuu".