Tänään teen kaalilaatikkoa. Mitkä ovat omat ohjeesi ja miten sen itse teet?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.06.2009 - 17:40

Ensinnä laitan kulhoon noin litran vettä, pari lihaliemikuutioo ja mikroon kunnes lihaliemi sulanut ja jäähdytän sen sillä välin kun pilpon kaalit veittellä suikaleiks (kannat pois) n, 2kg + porkkanaa suikaleina myös (kuorimaveittellä), laitan isoon katilaan noin 2cm vettä ja pari lihaliemikuutioo ja haudutan niitä kaaleja/porkkanoita, kunnes ovat menneet suht kasaan. Sillä väilin voitelen uunivuuan, paistan sikanauta jauhelihaa (tarvittee vähän rasvasempaa jauhelihaa mielestäin) ja sipulia paistinpannulla jonkin verran, ei tarvitte olla ees ruskeetakaan, koska menee vielä pataan, sinne jauheliha sipulijutskan sekaan paistinpannuun laitan pari kourallista puuroriisiä (raakaa/kypsentämätöntä) hetkiseks, mustapippurirouhetta vähän, ja murennan lihaliemikuution tai kaks, sinne riisi/jauheliha/sipuliseokseen. kun kaalit sit sopivasti muhineet, heitän tään jauhelihahärvelin paistinpannust sinne kattilaan kaalien joukkoon ja sekottelen heitit sekasin, ja annan viel siel olla noin 5min. Tämän jälkeen koko kattilassa oleva höskä isoon uunivuokaan. Tämän jälkeen se jäähtynyt lihaliemivesi työn alle, siihen sekotetaan n. kaks raakaa kananmunaa, ja voip laittaa viel ripauksen vaikkapa valkopippurijauhetta. Tää sit lisätään siihen uunivuokaan kaiken komeuden päälle niin, että kaalit peittyvät kokonaan, ja sitten siihen päälle runsaasti ruskeaa siirappia ja koko jutska uuniin, ensin laitan noin 200/220 asteeseen, noin puol tuntii, sitten 150-175 asteeseen pudotan lämmön ja laitan vuokaan kannen päälle ja annan hautua
1-1,5 tuntii, ja hyvää on tullunna, jess..
Voi näin äkkiseltään luettuna vaikuttaa sekavalta, mutta sitä se ei sit käytännössä ookkaan, toivotaan, et onnistut kokkauksissas ja saat näistä napsulaisten ohjeist myös se siulle istuvan reseptin:)

Lähteet:
Perimätieto kotoa

Kysyjän kommentti

Hyvä ja perusteellinen ohje

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.06.2009 - 13:13

Minä palastelen kaalin yleiskoneen raastin terällä suoraan siihen kulhoon. kun kone on raastanut kaalin,paistan jauhelihan paistinpannussa kypsäksi sen jälekeen laitan sekaan lihaliemikuution ja lisään vettä ja keitän hieman että kuutio sulaa sekaan. sit otan vuokan ja laitan ensin kaaliraastetta sinne pohjalle ja sen päälle jauhenlihaa siitä pannusta ja taas kaalia ja jauhenlihaa. viimeiseksi päälle kerros kaalia. ja paistumaan uuniin yhdeksi tunniksi tavallisessa uunissa 200 asteessa ja kiertoilmauunissa 150-175 asteessa. Ja HYVÄÄ TULEE.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 14:08

Viimeksi kuin tein niin keitin kaalin ensin ja paistoin jauhelihan,
sekoitin ne ja laitoin voideltuun liekki-vuokaan.
Mausteita maun mukaan.
Nopeasti valmista ja suoraan kipossa pöytään,
puolukkahilloa päälle ja naamariin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 14:13

Teen vain kaalipataa mutta periaatehan on aika sama. Eli kaali pienitään, ruskistetaan hiukan. Jauheliha ruskistetaan.
Lisätään mausteita ja kasvislientä ja pataan kypsymään . Joukkoon myös riisiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.06.2009 - 14:34

Keitän kaalia hiukan, ruskistan jauhelihan ja sipulit. Keitän riisin. Sitten sekoitan koko hoidon ja laitan uuniin. Mausteeksi hiukan jauhelihaan valkopippuria ja suolaa. Laatikon päälle vähän siirappia. Uunissa noin tunti. Talvikaali vaatii pidemmän kypsennysajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 15:57

Samoin teen kuin tuossa kissanainen edellä. Riisiä tietenkin ja muiden mausteiden kanssa sotken sekaan vielä siirappia. Lihaliemestä neste sekaan. Puolukkahillon kanssa syödään ja jos oikein viitsisi niin voisi tehdä lisäksi vaaleaa kastiketta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 20:55

Minun anoppivainaa teki kaalilaatikon munamaitoon. Se sitten olikin vasta hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.06.2009 - 23:07

Olet jo kaalilaatikkosi syönytkin, mutta laitan nyt kuitenkin tämän oman ohjeeni.
Käytän ensinnäkin kokonaisia ohrasuurimoita jotka keitän ensin. Sitten silppuan kaalin ja paistan sen pannulla öjyssä niin että hieman pehmiää. Sitten paistan sipulin sekä jauhelihan ja maustan aika voimakkaasti. Kerroksittain uunivuokaan. Lihaliemi ja nestettä sekä hieman siirappia. Sitten haudutan miedolla lämmöllä pitkään... puolukkasurvosta lisäksi ja ....