Onko joku kasvattanut kelloköynnös-nimisiä kasvia?

Koskahan se istutetaan, keväälläkö? Olen nähnyt köynnöksen mutta en kukassa. Kotiliedessä oli siitä kuva (kukkivana) ja ajattelin hankkia sitä maalle päärakennuksen sisäänkäyntioven molemmille puolille.

Lisätty: 11.06.2009 - 10:46

Kiitos tiedoista. Saattaa olla että olen nähnyt erään talon sisäänkäynnin luona jonkun muun kasvin kuin kelloköynnöksen sillä sen näkemäni köynnöksen varsi on tukeva, ja lehtiosat alkavat ylempää. Kasvaa pitkin tukikeppiä. Näen sen kasvin päivittäin jos kuljen reittiä joka menee ko. talon ohi. Olen odottanut että näkisin pihalla jonkun jolta voisin kysyä kasvin niemä. Viime talvena se kasvi ei edes kuihtunut vaan lehdet pysyivät vihreinä koko lämpimän talven. On puuvartinen kasvi. Kotilieden kuva ei ollut tarkka eli siitä ei voi sataprosenttisesti päätellä onko kyse etsimästäni kasvista.
Kokeilen tuota kelloköynnöksen kasvattamista ensi keväänä.

Lisätty: 11.06.2009 - 12:19

Lehtikuvassa kukat olivat vaaleita eli kellertäviä. Kyselen taimia hyvissä ajoin ensi keväänä.
Mahtavaa että näin nopeasti olen saanut erinomaisia vastauksia,kiitos niistä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.06.2009 - 10:40

Olen kasvattanut. Sille voi tehdä säleikön, mutta jos seinä on karhea pinnaltaan se tarttuu kyllä siihenkin kiinni. Ihana köynnös. Kukkii myöhään syksyyn asti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 11.06.2009 - 10:18

Idätetään siemenistä maaliskuussa, ja siirretään ulos kun ei ole enää hallanvaaraa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 11:12

En ole kasvattanut, kun aina keväällä unohdan sen laittaa. Upea kasvi, työkaverin kotona käyn sitä joka kesä ihailemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 12:11

kasvattajana olet pahasti myöhässä, taimia voit tarhoita tiedustella:

KELLOKÖYNNÖS (Cobaea scandens)

Kelloköynnös on esikasvatuksen vaativa suosittu köynnös, joka yleensä ostetaan taimena. Se kasvaa 2-3 metriseksi. Kellomaiset sinivioletit kukat kehittyvät lehtihankoihin loppukesällä. Kelloköynnös tarvitsee aurinkoisen tai puolivarjoisan paikan ja voimakkaan kasvualustan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.06.2009 - 23:09

Siemenistä minäkin ja sitten kun lähtenyt alulle laitan tukikepit ympärille. Kaunis köynnöskasvi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 10:45

Kasvatan joka kesä,mutta ostan taimet kauppatorilta.Maksavat 1,50 euroa kappale ja ostan niitä aina 20 kpl.