Onko reilua, lypsetäänkö meitä?

www.esaimaa.fi/Online/2009/0...17225342/4

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.06.2009 - 02:20

Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausuntopyyntönne 22.4.2009, Dnro 624/35/2009

Teräväpiirtolähetysten ohjelmistolupia koskeva hakuilmoitus

Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteltu luonnos maanpäällisen televisioverkon teräväpiirtolähetysten ohjelmistolupia koskevaksi hakuilmoitukseksi. Luonnoksen mukaan tarkoituksena on jakaa toimiluvat kahteen VHF-taajuusalueen kanavanippuun HD1 ja HD2. Toimilupia myönnetään ilmoituksen mukaan verkon lähetyskapasiteetin sallima määrä kuitenkin niin, että lähtökohtaisesti kussakin kanavanipussa olisi mahdollista välittää kahdesta kolmeen ohjelmistoa samanaikaisesti.

Teräväpiirtolähetykset ovat jo nyt merkittävä kilpailukeino, jonka avulla televisioyhtiöt pystyvät monipuolistamaan kuluttajatarjontaansa. Tulevaisuudessa niiden merkitys tulee entisestään kasvamaan, mistä syystä on tärkeää saada ne mahdollisimman nopeasti myös maanpäällisen televisioverkon jakeluun. Mahdollisuudella lähettää teräväpiirto-ohjelmia maanpäällisessä verkossa on Suomen televisiotoimialalla keskeinen liiketoiminnallinen merkitys, koska noin puolet suomalaisista katsoo televisiota kyseistä vastaanottotapaa hyödyntäen. Teräväpiirtolähetyksiä on tällä hetkellä saatavilla useamman yhtiön tarjoamina kaapeli- ja satelliittiverkon välityksellä. Niiden saatavuus maanpäällisen verkon kautta on omiaan luomaan toimialalle tasapuoliset kilpailuedellytykset ja avaa suurelle kuluttajajoukolle mahdollisuuden lähetysten vastaanottamiseen.

Antenniverkkoon jaossa kaksi toimilupaa
Puhelinyhtiöt hakevat terävä-tv -lupia
Liikenne- ja viestintäministeriö testasi, ketä kiinnostaa aloittaa teräväpiirtotelevision koelähetykset antenniverkossa. Ministeriö pani toimiluvat hakuun ja sai määräaikaan mennessä neljä hakemusta.
Maanpäällisen televisioverkon teräväpiirtolähetyksiin hakevat toimilupia teleoperaattorit Anvia ja DNA sekä jakeluyhtiöt Digita ja Telemast Nordic.

Johtaja Jorma Härkönen MTV:lta sanoo mediakonsernin linjana olevan, ettei se lähde lähettimien eikä muun verkkoinfran rakentamiseen.

– Teräväpiirto kiinnostaa kyllä kovasti, Härkönen sanoo.

Kun teräväpiirron ohjelmistoluvat tulevat hakuun, MTV aikoo olla mukana hakukierroksella.

– Suuri kysymysmerkki on se, millä kustannuksille teräväpiirtoa välitetään antenniverkossa. Olemme liputtaneet sen puolesta, että jakelun pitää olla kohtuuhintaista, Härkönen linjaa.

Jaettavana on kaksi verkkotoimilupaa. Päätös teräväpiirtoluvista on luvassa alkukesällä. Toimiluvat ovat voimassa vuoden 2016 loppuun.

Eli edellisten kirjoittelujen mukaan on hyvin todennäköistä, että saamme ostaa iloksemme? uudet digiboxit ja heittää entisillä vesilintua. Periaatteellinen linjapäätös siitä oli tehty jo silloin kun analogiset lähetykset loppuivat ja siirryttiin digitaalisiin lähetyksiin. Hd-lähetysten yleistyessä myös televisiot täyttyy uusia uutta tekniikkaa vastaavaksi. Eli nyt on varsin huonoaika ostaa uusi televisio. Televisioiden hinnat ovat tulleet puolessa vuodessa jo noin -50% alaspäin. Tämä ainoastaan sen takia, että myyjät haluavat nopeasti eroon vanhasta tekniikasta, jota varastot ovat nyt pullollaan.

Lisätty: 12.06.2009 - 02:21

Tiedoksi:
uusi kohtuu hintainen HD-digiboxi maksaa 200-500 €. Kuva suhde on vain 16:9 eli eiköhän pidä vaihtaa uusi isompi telkkari samalla ja jos sinulla on vanhan mallinen antenni se ei todennäköisesti enää toimi HD-digi lähetyksissä. Siis sekin uusiksi hinta 100-300 €. Hintaa kertyy helposti: digiboxi, 400 + uusi telkka, 800 + antenni, 200 = 1 400 €

Kysyjän kommentti

Näinhän tuo homma näyttää kulkevan

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.06.2009 - 02:06

Jep.
Virossa taisivat ottaa tuon systeemin suoraan käyttöön?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 02:12

Rodoksella jäi lypsämisen maku suuhun. Valitettavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 07:20

Suoraan kysymykseen suora vastaus: kyllä koko touhusta väistämättä jää selkeä rahastuksen maku. Valitettavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 08:19

Riittäisi minulle tuo vähemmänkin terävä piirto. Jos kaikesta täällä rahastetaan, täytyy ilmeisesti muutta kirjat johonkin halvempaan maahan. Miten olisi Viro tai Ruotsi ? Tai jos muuttaisin osoitteen pysyvästi Egyptiin ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 08:37

Silkkaa ihmisten rahastusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 08:42

En minä sitä rahastusta edes niin karsasta (jos joku haluaa parasta, maksakoon), mutta entä se kaikki romu, mikä tästäkin sitten tulee? Minne ne entiset heitetään? Turhaa luonnon kuormitusta tämäkin taas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 08:50

ei ole reilua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 09:28

eikös nuo vanhat boxsit toimi , jos ostaa jonkin sortin johdon väliin, no emmää tierä, mutta on tuo törkeetä, jos niin on ja kukakos nuo ylellisyydet sit maksaa...me tietty...nyt vois sanoa et huhhahei..ja taas meitä viedään, kuin pässiä narussa... :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 10:59

Työkaverini kävi 20 vuotta sitten Jaappanissa ja kertoili teräväpiirtotelevisioista.
Nytkö ne vasta tulloo tänne? Kysykää ministeri O. P. Heinoselta eikö hän ole piiloutunut tuonne YLE visioon?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 11.06.2009 - 12:35

Siis todella törkeää on.
Oikein pistää vihaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 13:19

Siis joo oikeaa rahastusta se on. välillä muakin pistää ottamaan päähän tommoiset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.06.2009 - 19:54

Aina ne keksii jotakin meitin pään menoksi. Toistaiseksi olen turvassa tuolta rahastukselta, kun se koskee vain antennitalouksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.06.2009 - 20:54

Näköjään. Pian tässä pää räjähtää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 01:28

Reilu hallitus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 10:53

Kyllä lypsetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 22:39

no siitä ei ole enää aikoihin ollut epäilystäkään, lypsetään niin pitkään kuin jotain heruu ... varsinkin niitä jotka haluavat olla ekana saamassa kaikkea uutta hyvää ...