Lentomatkatavarat, minkalaista kosmetiikkaa, nesteita ym. saa ottaa koneeseen kasimatkatavaroihin, enta muihin matkatavaroihin ?

Avainsanat: lentomatkatavarat

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.06.2009 - 13:23

Olen lentänyt viidellä eri lennolla kuukauden aikana. Tarkkoja ovat olleet turvatarkastuksissa. Kannattaa noudattaa ohjeita. Ne, jotka eivät ohjeista piittaa, hidastavat jonoja, joissa saa muutenkin kököttää tosi kauan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.06.2009 - 01:56

Ulkoasiainministeriö

Uutiset, 25.10.2006

Lentomatkatavaroiden määräyksistä
Nesteiden kuljetus matkustamossa ja käsimatkatavaran koko
Nesteiden kuljetusta koskevat uudet määräykset tulevat voimaan 6.11.2006. Kaikki matkustamoon tuotavat nesteet on siitä päivästä alkaen esitettävä turvatarkastuksessa. Määräyksiä sovelletaan kaikissa EU-maissa sekä Norjassa, Islannissa ja Sveitsissä.

Ilmailuhallinto Uutiset
Nesteiden kuljetus matkustamossa ja käsimatkatavaran koko

Nesteiden kuljetusta koskevat uudet määräykset tulevat voimaan 6.11.2006. Kaikki matkustamoon tuotavat nesteet on siitä päivästä alkaen esitettävä turvatarkastuksessa. Määräyksiä sovelletaan kaikissa EU-maissa sekä Norjassa, Islannissa ja Sveitsissä.

Yksi henkilö voi viedä matkustamoon nesteitä käsimatkatavarana, kun
- nesteet on pakattu enintään 100 ml kokoisiin pakkauksiin
- 100 ml pakkaukset mahtuvat enintään 1 l kokoiseen uudelleensuljettavaan ja läpinäkyvään muovipussiin

Nesteitä ovat mm. juoksevat ja jähmeät seokset, geelit, tahnat ja voiteet, kuten esimerkiksi hammastahnat, hiusgeelit, juomat, keitot, siirapit, geelimäinen huulipuna, hajuvedet, partavaahdot, aerosolit ja muut vastaavat aineet. Nesteitä eivät ole mm. kiinteä huulipuna, huulirasva, lääketabletit ja jauheet.

Rajoitus ei koske
- matkan aikana käytettävää vauvan ruokaa tai juomaa
- nestemäisiä lääkkeitä, joita tarvitaan matkan aikana
- muuta nestettä, jota tarvitaan lääkärin määräyksestä matkan aikana
- erityisruokavaliota tarvitsevien henkilöiden juomaa

Lääkkeiden ja vauvan ruoan tai juoman aitous on pyydettäessä todistettava turvatarkastuksessa. Nestepakkaukset sisältävä pussi, vauvan ruoka tai juoma, lääkkeet ja mahdolliset muut nesteet, jotka halutaan kuljettaa matkustamossa, on esitettävä turvatarkastuksessa.

Lisää ohjeita sivuiltamme:
Nesteiden kuljetus matkustamossa.

Tax free -ostokset
Lentoasemalla turvatarkastuksen jälkeen sijaitsevista liikkeistä ostetut nesteet voi tietyin edellytyksin kuljettaa myös koneen matkustamossa. Lisää ohjeita.

Käsimatkatavaran koko
Matkustamoon voi viedä 6.5.2007 alkaen käsimatkatavarana enintään 56 cm x 45 cm x 25 cm kokoisen laukun. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien eivät saa ylittää näitä mittoja. Lisää ohjeita.

Ruumaan menevät nesteet
Aikaisempien määräysten mukaisesti lentokoneen ruumaan menevissä matkatavaroissa voi kuljettaa suurempia määriä nestemäisiä aineita kuin matkustamossa. Lisää ohjeita.

Lisätiedot

Viestintäpäällikkö Sari Turkkila, p. (09) 4250 2893
e-mail: [email protected]
www.ilmailuhallinto.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 09:43

Jotenkin tuntuu, ettei nykyisin enää olla ihan niin tarkkoja noiden määräysten kanssa. Itselläni unohtui viime reissulla käsimatkatavarana olleen repun sivutaskuun iso vesipullo eikä kukaan kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Sain mennä iahan rauhassa pulloineni koneeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 11.06.2009 - 12:37

Kosmettiiikkaa saa ainakin ottaa jos et halua pussiittaa niin kaikki kuivat tuotteet,esm puuteri,luomiväri jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 13:59

Ovat kyllä tarkkoja ja mitään "fuskua" ei tapahdu eli kun alusta saakka toimii ohjeiden mukaan, ei tule ongelmia. Harmittaa juuri ne jotka pysäyttävät jonon kun joutuvat poistamaan nesteitä laukuistaan. En ymmärrä miksi kaikkea mahdollista yleensä pitää olla mukana, nehän voi pakata ruumaan menevään laukkuun. Määräykset ovat yhtä tarkkoja ja tarkastajat myös,mutta ihmiset ovat mahdollisesti oppineet hieman... vaikka paksukalloisia ovatkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.06.2009 - 16:34

mulle on natistu ripsiväristäkin ++ piilolinssinesteen olen kyl saanu viedä koneeseen (tosin ensin hörpättyäni sitä) :D:D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 10:56

Otan vain kaikkein tärkeimmät kasitavaroihin.Hiuslakat sun muut nesteet ostan sitten kohdemaassa,niin ei tule hankaluuksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.06.2009 - 22:42

voimassa olevat määräyksethän näkyy tuossa edellä onttopohjan vastauksessa, Euroopan osalta (ainakin) tulee lievennyksiä voimaan ensi syksynä