jos menen Helsinkiin hotelliin yöksi, pitääkö minun todistaa henkilöllisyyteni. Olen suomenkansalainen (alkuperäisväestöä)

Menen lomaliiton lomalle ja minulla ei ole henkilötodistusta.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.06.2009 - 08:10

En ole joutunut henkilökorttia tms näyttämään sisäänkirjautuessani hotelliin Suomessa,
muutakuin silloin jos olen maksanut luottokortilla/pankkikortilla ja summa on ollut yli 50€.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.06.2009 - 08:43

Varaudu todistamaan henkilöllisyys.vastaan otto virkailija saattaa olla tarkka tässä asiassa.Suomessa olen ollut monessa hotellissa ,ja aina kysytty ajokorttia tai henkilötodistusta.Olen syntynyt ,ja kasvanut suomessa,jo monessa kymmenessä polvessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2009 - 08:44

Hotelliin saapuessasi joudut täyttämään kaavakkeen jossa kysytään nimeä, osoitetta yms.
Henkilötietoja tuskin kukaan pyytää nähdäkseen. Varaudu kuitenkin myös siihen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2009 - 08:59

Ei ole koskaan tarvinnut henkilöllisyyspapereita kaivella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.06.2009 - 09:41

Eihän sinulla varmaan mitään sitä vastaankaan ole. Reilu peli - puolin toisin.
Harvoin jos koskaan olen joutunut näyttämään henkkareita hotelleissa tms. vastaavissa tilanteissa.
Ainoa joka on jäänyt pysyvästi mieleen kun K18 ravintolassa tilasin syntymäpäiväni kunniaksi lonkeron. Nuorehko tyttölapsi pyysi nähdä paperit. Kysyin että varmastiko? Olisittepa nähneet miten tämä tarjoilijatyttö nolostui. Täytin sinä päivänä 30 v.! No hän teki tarkkaa työtään ja minun omanarvontuntoanihan tuo suorastaan hiveli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2009 - 09:43

eipä ole Suomessa henkilöpapereita kertaakaan hotellin respassa kysytty vaikka onkin kertynyt useita satoja yöpymisiä ympäri maata

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2009 - 09:46

Et joudu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2009 - 09:58

Majoitusliikkeen (hotellin) velvollisuus on tehdä majoitusilmoitus eli kerätä asiakkaiden henkilötiedot ja varmistaa luotettavalla tavalla matkustajan henkilöllisyys. Henkilöllisyyden varmistaminen ei kuitenkaan koske matkustajaa, jonka kotipaikka on Suomi, tai matkustajan mukana kulkevaa puolisoa tai alaikäisiä lapsia.
Joten joudut täyttämään henkilötietolomakkeen (matkustajailmoituksen) sisäänkirjautuessa (ellei riittävät tiedot ole jo toimitettu varauksen yhteydessä). Et siis tarvitse henkilöllisyystodistusta, mutta joudut vahvistamaan antamasi tiedot allekirjoituksella. Katso tarkemmin oheisen lain 6 §.
Tiedot hotelli kerää siis viranomaisten mahdollisia tarpeita varten. Hotellia itseään kiinnostaa enemmänkin maksun varmistaminen eli yleensä luottokortin numero.

Lähteet:
www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...6/20060308

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2009 - 10:07

en ole itse joutunut näyttämään henkkareitani paitsi juuri siinä tapauksessa ,kun olen hotellin maksanut pankkikoetilla ja jos sinä olet vielä lomaliiton kautta sen hotellihuonneen tilannut, niin en usko ois mitään hätää sen suhteen, mutta noin yleisesti, ihmettelen , että pärjäät ilma henkilöllisyys kortia,kuns sitä kysytää kaupassa, pankissa ym paikoissa missä maksat pankkikortilla esim, joten suosittelen sellaisen sinunkin hommaamaan, ei se ole edes kovin kalliskaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.06.2009 - 10:28

Ei tarvitse esittää henkkaria, mutta sinuna sen kyllä hankkisin. Tarvitseehan sitä monessa paikassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2009 - 15:29

Senkun menet vain, ei sinun tarvitse meille henkilöllisyyttäsi todistaa, tuskin tarvitsee hotellissakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2009 - 22:02

Raha se hotellissakin ratkaisee. Maksat etukäteen käteisellä, niin eiköhän se siitä.