Eurojen käyttöönotosta on jo seitsemän vuotta. Kaipaatko markkoja ?

Lisätty: 08.06.2009 - 23:54

Tuli eka pikku vipa kysymykseen. Se tarkoittaa vain yhtä asiaa: on aika poistua nukkumaan.

Avainsanat: euro

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.06.2009 - 09:34

euroihin alkaa kyllä jo tottumaan mutta olihan se markka meidän ikioma markka, joskus mietin, että jos yhtä äkkiä nämä nykyiset hinnat muunnettaisiin tarkaisin markoiksi, näkisimme oikeasti miten hullutja hintoja nykyään on! kahvikuppi 25 mk, kasarit 35 mk, aikakausilehti 35 mk, kävin katsomassa koiralle harjaa.. hinta 39 € (en ostanut) siis melkein 230 mk! hinnat on ihan mahdottomia nykyään!

Kysyjän kommentti

Euro on vääristänyt rahanarvon. On totta, että hinnat on aivan käsittämättömiä jos eurot muutetaan markoiksi. Ennen voit lähteä kauppaan jos kukkarossa oli 100mk, hyvin riitti. Nyt 20euroa ei riitä edes perus elintarvikkeisiin. Tuntuu monesti siltä, että numeroiden perään on vain vaihdettu euro merkki markan tilalle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.06.2009 - 23:52

Saishan noita euroja olla enemmän. Siis kaipaan euroja lisää.
Korjattuun kysymykseen vastaan: En kaipaa markkoja, vaikka joskus vielä ajattelenkin 'markoiksi'.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 23:54

Kaipaanko euroja?
vai Kaipaanko markkoja?
No samapa tuo, tällä hetkellä tuntuu olevan ihan tarpeeksi molempia.

Lisätty: 08.06.2009 - 23:56

Ihan inhimillinen virhe :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 23:55

Tietysti lisää pitäis ja sais olla,mutta...hei matilda,kysyitkö kaipaatko MARKKOJA,jos näin,niin kaipaan toisinaan,mutta euroja kaipaan,kun pitäis olla enempi aina vaan.

Lisätty: 08.06.2009 - 23:56

Nonnii matilda,kivoja kysymyksiä oletkin urakoinut valtasasti,mutta joskus ihminen väsyy ;-),hyvää yötä kansalaiset ja valtakunnassa kaikki hyvin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 23:56

kaipaan todella , en yhtään pistäis hanttiin vaikka joku niitä ekuja jakais tuol kaupan kupeessa ihan ilmaiseksi , niille jotka niitä vain jaksais kotiinsa tai muualle kantaa.. :)

Lisätty: 09.06.2009 - 00:00

arvasin tuon kyssärin, mutta kun enemmän kaipaan noita ekuja , niin sillä vastasin...älähän nyt pienest suutu, vaan anna palaa , kun vauhtiin olet päässyt, mut jos unimasa luokses nyt hiipii , niin hyviä öitä, kuin myös muilekin unimasan treffeil meniöille... !

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 09.06.2009 - 00:07

En kaipaa, sitten yhtään.
Aluksi kaipasin mutta nyt on jo sen verran tottunut tuohon euroon että ihan hyvä näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 00:09

En kaipaa, kyllä ne euroja pitäisi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 00:10

Mitähän numismaatikot maksaisivat oikeen vanhasta markasta? Kaipaisinkohan.... En enää ainakaan käyttörahaksi, EU.n yhteinen valuutta on näppärä, mutta hintataso on noussut kaikissa euron maissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 00:21

Markkoja en kaipaa, hintojen nousu on harmillista, mutta muuten eurojen kanssa huseeraaminen maailmalla on helpottanut paljon tällaisen elämäntapakiertolaisen elämää ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 00:35

Kyllä kaipaan! Ruokaostokset teki paljon halvemmalla silloin, ja ravintolassakin meni vähemmän rahaa. Nyt rupeaa monen tuotteen hinta olemaan melko tähtitieteellinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 00:59

Kaipaus ei auta,euroja olla pitää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 06:20

Ei ole mulla markkoja taskussa, mutta viis mä siitä välitän.
Euroja voisi olla enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 07:58

Kyllä on leikkiraha tuo juoro. No pysyyhän kuuden ketotaulu kunnossa tuolla kaalissa. Tulee aina ruksautettua hinnat markoiksi, että pysyy kustannukset kurissa, jos suinkin mahdollista.
Työkaveri jo 80-luvulla heitti, kun bensiini on kympin litra tulee vain tuttuja vastaan. Pääsin vetäisemään, autolla vai jalan? Nauroi makiasti.

Lisätty: 09.06.2009 - 10:23

Tuolla Joensuun puolessa oli Venäjänvallan rupla-aikaan sahan omistaja joka painatti oman rahan. Siinä oli mies joka voi sanoa että "on omoo rahhoo"!
Oli ensimmäisen suomalaisen höyrylaivan s/s Ilmarisen rakentaja Arppe.

Lähteet:
www.kitee.fi/dman/Document.p...d=download

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 08:18

En kaipaa. Siteeraan erästä jo edesmennyttä kenraalia joka sanoi :"Fyrkka knu fyrkka kunhan sitä on". Pitää paikkaansa. Olisi kurjaa tuo ainainen rahanvaihto kun joutuu matkustamaan aika paljon eri maihin jo työnsäkin puolesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.06.2009 - 08:47

Minulle on ihan sama mikä sen rahan nimi on, kun ei sitä kuitenkaan itselläni ole. Kaipaan kaikenlaista valuuttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 08:49

En kaipaa takaisin markka-aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 09:47

Markkoja takaisin en kaipaa, euroja sais olla enemmän lompsassa. En ole enää aikoihin vaihtanut mielessäni euroja markoiksi. Tätä on tietysti auttanut se, että siirtymäaikana markoista euroiksi olin kaupassa kassalla töissä ja sitähän annettiin markoista euroina takaisin.

Nykyinen vaihtokerroin on inflaation yms. takia 5,25. Eli melkein viiden kertotaulua saa käyttää (onhan se helpompi, vaikka tulikin tuo kuuden kertotaulu opittua aikasten hyvin).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 09:48

En kaipaa markkoja muuten kuin, että setelit olivat silloin samankokoisia. 50 euron seteli mielestäni turhan isokokoinen ja 5 € taas turhan pieni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 09:51

en yhtään, enkä tajua miksi jotkut ajattelee vielä markoissa

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.06.2009 - 09:53

Raha kun raha, mutta jos nyt eurohinnat muutettaisiin markkahinnoiksi niin, että ihmiset ne omin silmin näkisivät, niin ymmärtäisivät siitä viimeistään miten kalliiksi on euroon siirtyminen silloin aikoinaan on tullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 10:24

Euro on ihan hyvä raha. En kaipaa markkoja, turha sitä on ruveta menneitä rahoja murehtimaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 10:52

En kaipaa markkaa takaisin, mutta edullisia hintoja kylläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 11:28

€uro kelpaa. Ssatulle;: -Kunhan olet vaikkapa 50 v. maksellut euroilla - ja sitten tuleekin rupla (tms.), niin taitaisit Sinäken hetken ajatella "vaarin euroissa". ;)