Voiko kasvaa henkisesti kokematta vastoinkäymisiä ?

Avainsanat: kasvu henkinen vastoinkäyminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.06.2009 - 08:15

Henkistä kasvua tapahtuu myös ilman vastoinkäymisiä. Onko elämää ilman vastoinkäymisiä, se onkin taas toinen juttu. Oma asenne on tärkeä kasvun ja kehityksen tiellä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.06.2009 - 23:43

kyllä uskon niin , miksei, kylähän se elämä opettaa, vaikka ei niin kauhiasti oiskaan vastoin käymisiä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 23:46

No, mikseipä voisi? :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 23:50

Kyllä vastoinkäymiset opettavat omalla tavallaan, mutta kyllä esimerkiksi myönteisyyttä voi oppia ihan vain olemalla myönteinen, siis valitsemalla mielentilansa. Henkiseen kasvuun tarvitaan toisia ihmisiä sekä heidän elämänkokemuksiaan. Kirjoista voi oppia menetelmiä, mutta toisten ihmisten elämässä mukanaoleminen auttaa ymmärtämään oman toimintansa paremmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 09.06.2009 - 00:04

Kyllähän sitä voi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 00:07

Mun mielestä vastoinkäymiset koulii luonnetta ja opettaa "nöyryyttä" ja sisua samalla kertaa,jos se on henkistä kasvua,hyvä niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 00:28

Pitkään mietittyäni tulin johtopäätökseen ettei voi. Vastoinkäymiset kuuluvat aina elämään. Se on sitten eri asia kuinka suuria tai pieniä vastoinkäymiset ovat kenenkin kohdalla. Pienestäkin vastoinkäymisestä voi tulla suuri asia henkisesti, jollekin toiselle merkityksetön asia voi kolahtaa toiseen kovasti.
Mitä tapahtuisi jos vastoinkäymisiä ei olisi? Ihmisistä kasvaisi ylimielisiä ja mukavuudenhaluisia omaan napaan tuijottajia. Niitä on jo nyt nuorisossa joiden perhe on tavallista varakkaampi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 00:30

Kaikki kokemukset opettavat, myös vastoinkäymiset,
ne eivät ole välttämättömiä oppimisen kannalta,
mutta ilman vastoinkäymisiä tuskin kukaan selviää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 01:02

VOI.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 06:26

Aika pumpulissa / kuplassa pitää elää, ellei koe koskaan minkäänlaista vastoinkäymistä. Mutta ei vastoinkäyminen mielestäni ole henkisen kasvun edellytys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 08:25

Kyllä varmasti voi. Ei ihminen tarvitse vastoinkäymisiä kehittyäkseen. Jokaisella varmasti on jonkin sortin vastoinkäymisiä mutta niistä täytyy oppia selviytymään. Eikä paljon kriisejä ja hankaluuksia kokenut ihminen kovin jalo ja kehittynyt aina ole eli takuu se ei ole.
Kasvuun tarvitaan älyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.06.2009 - 08:30

Mielestäni voi. Mutta ei niiltä vastoinkäymisiltä kukaan välty. Ehkä ne vastoinkäymiset nopeuttaa henkistä kasvua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 08:51

Ei kai ne vastoinkäymiset ihmisen henkistä kasvua edistä, ellei ihminen ota niistä opikseen ja mietiskele muutenkin asioita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 09:39

kyllä voi, mutta vastoinkäymiset opettaa kyllä. Itselläni on ollut elämä ns "harmaan kiven läpi menemistä" mutta minua se on kasvattanut vaan:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.06.2009 - 09:41

Elämä opettaa - jos ei muuta niin - hiljaa kävelemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 09:49

kai sitä voi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 10:36

kyllähän sitä voi, mutta vastoinkäymisetkin kyllä opettavat.