linnarauha; mitä ihan alkujaan tarkoitti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.06.2009 - 12:12

Jostain asiasta on keskusteltu jopa kiivaastikin eikä sopuun tai kaikkia tyydyttävään loppuratkaisuun ole päästy ja päätetään toistaiseksi julistaa linnarauha eli asiasta keskustelu päätetään toistaiseksi.
Menetelmää käytetään esim. politiikassa (Nato-jäsenyyskeskustelu).

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 08.06.2009 - 12:18

Suomen Ammattijärjestön vuoden 1926 edustajakokouksessa sosialidemokraatit ja kommunistit tekivät ns. linnarauhan, joka tarkoitti sopua tärkeissä asiakysymyksissä ja henkilövalinnoissa.

Lähteet:
Google/SAK

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 12:33

Esim. tiukan neuvottelun jälkeen kun päästään viimein jonkinasteiseen yhteisymmärrykseen, tehdään ns. linnarauha eli sitten ei siitä asiasta enää keskustella eikä päätöstä arvostella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 12:50

En tiedä kukahan lienee keksinyt ja koska, mutta linnarauha oli ainakin Vietnamissa tuttu jo 1600 luvulla:

"Koska taistelut eivät tuntuneet johtavaan ratkaisuihin, erityisesti altavastaajana olleen Nguyễn-suvun rakentamien linnoitusten vuoksi, päätettiin Kiinaan valtaan tulleen Qing-dynastian neuvottelujen perusteella tehdä linnarauha vuonna 1673, joka kesti sata vuotta."

fi.wikipedia.org/wiki/Vietna...yden_kausi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 15:50

Oletan, että sanan alkuperä on linnojen ajalta. Linnan sisäpuolella oltiin siivosti, siellä oltiin turvassa, mutta se edellytti, että siellä ei kiistellä mahdollisesti eripuraa synnyttävistä asioista. Kukaan ei halunnut linnan sisäpuolista taistelua, sillä se olisi tarkoittanut uhkaa kaikille siellä olijoille. Linnarauha on ilmeisesti läheistä sukua 'tabulle', eli on olemassa asioita, joita ei nosteta niiden ristiriitaisuuksien vuoksi esille yhteiseen käsittelyyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 16:52

linnassa oli rauha kaiken väen kanssa.