Mistä tomaatti on kotoisin

Uteliaisuus heräsi

Lisätty: 06.06.2009 - 22:45

Kiitos tiedoista
sentta53

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.06.2009 - 02:15

Perun intiaanit käyttivät villitomaattia ravintokasvina jo noin 500 e.kr. ja että Etelä-Amerikan intiaanit kutsuivat tomaattia nimeltä "tomatl". Euroopassa tomaattia ei aluksi uskallettu syödä, koska niiden arveltiin olevan myrkyllisiä.

www.nicehouse.fi/puutarha/hy...maatvu.htm
fi.wikipedia.org/wiki/Tomaatti
lamar.colostate.edu/~samcox/...omato.html
www.uga.edu/vegetable/tomato.html

Kysyjän kommentti

VASTAUS OLI MINUN MIELESTÄNI MONIPUOLINEN
t. sentta53

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.06.2009 - 22:28

Perusta ja Chilestä

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Tomaatti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 06.06.2009 - 22:43

Etelä-Amerikasta taitaa olla muistini mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2009 - 22:51

Kotimainen tomaatti Suomesta. Sukujuuria on tiedä enempää kuin omastanikaan. Pitänee tomaatti yhdistää sukututkimukseen ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.06.2009 - 23:25

Tomaatin on kauan oletettu olevan lähtöisin Etelä-Amerikasta, Andien alueelta, mutta viimeaikaisten arkeologisten tutkimusten mukaan kasvin syntysija voisikin olla Meksikossa tai muualla Väli-Amerikassa.

Lähteet:
www.kookas.fi/articles/read/3355

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2009 - 06:51

Jotkut tomaatit ei kyllä ole mistään kotoisin, joissain kaupoissa myydään ekaluokan hinnalla kakkos-ja kolmosluokan kamaa. Eihän niitä tietenkään ole pakko ostaa, voi yrittää valita parhaat päältä tai vaihtaa ostopaikkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2009 - 09:43

Suomalaiset tomaatit ovat turvelaatikosta kotoisin. Siis turvetta ja kemikaaleja. Olen jättänyt tomaatit ruokien koristeeksi, niiden ravintoarvo on tällaisessa tekokasvatuksessa vähintäänkin kyseenalainen. Syön sitten Egyptissä tomaatteja sydämeni kyllyydestä. Ne maksavat siellä n. 15 cnt kilo, usein ostan kolme kiloa kerralla, teen mm. tomaattikeittoa ja kaikkea muuta hyvää. Kannattaa tulla tutustumaan paistoksiini.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.06.2009 - 14:36

Etelä-Amerikasta kait.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 07.06.2009 - 18:00

Olen kuullut että Perusta.