Katsoitko, Mies ja hevonen? Luuletko, että itse pärjäisit niukoissa ja kylmissä olosuhteissa: Yle TV1 dokumentti La klo. 10:05 ?

Audrius Mickeviciuksen dokumentti maanviljelijä Jonaksesta ja hänen hevosestaan. Neuvostoajan tukema kollektiivitila hajosi 1992 ja kyläläiset jakoivat yhteiset hyvät. Jonas sai hevosen palkaksi 38 vuoden työstä.

Lisätty: 06.06.2009 - 13:27

En tiedä hevosen ikää, koska en valitettavasti ehtinyt katsoa dokumenttia kokonaan. Toivottavasti tulee ensiviikolla uusintana?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.06.2009 - 13:19

En ehtinyt katsomaan, mutta kyllä kylmän kanssa pärjää, jos on oikeat varusteet.. Tulee mieleen lapsuuden vessareissut liiterin taakse. Pakkasta 40 ja täysin säkkipimeää. Jos taskulamppu sattui toimimaan, niin sitä ei malttanut kuin vilauttaa puoli sekuntia etteivät patterit kulu. Ai että oli raikastava kokemus istua maalatulle sileälle laudalle joka oli niin kylmä.
Sen ajan suomalaisen pientilan tuoton sai kaikki pitää itse, mikä verottajalta jäi. Lopulla sai ostaa vaikka pattereita. Ruokaan ei paljon kulunut, kun maito oli valmiina, voin ja juuston sai hakea meijeritiliin ja lihat teurastamolta. Jyvät kärräsin maitokärryillä kosken rannassa olevaan myllyyn ja toin takaisin jauhoina. Sen jälkeen en ole saanut niin hyvää leipää, että siitä olisi voinut edes samana päivänä puhua. Päällä oli tietenkin oikeaa voita.
Mahtoiko Jonaksen saama hevonen olla 38-vuotias?

Kysyjän kommentti

Monella nykyajan ihmisellä kävisi kyllä "kylmät" ohjelman maisemissa ja olosuhteissa suo-ojaa kaivaessa, jossain siperian tundralla. En tiedä mistä mies ruokansa hankki?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Eme
Vastattu: 06.06.2009 - 13:03

Enpäs katsonut harmi kyllä.
Luulisin etten selviäisi kylmissä niukoissa olo´suhteissa, järki menisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2009 - 02:13

Kai sitä ois pärjättävä. Aika hidasta ja raihnaisen näköistä oli ukkelin taapertaminen. Vanahus parka.