Miksi pohjanmaalla Lehmiä kutsutaan itikoiksi? minusta se kuulostaa aivan hullulta. hyttyset ne itikoita on ainakin täällä päin.

Avainsanat: miksi lehmiä kutsutaan itikoiksi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 04.06.2009 - 22:47

Hyvä kysymys. Tuohon voisi joku pohjanmaalla asuva osata vastata. Minustakin on hassua kun toinen puhuu hyttysestä ja toinen lehmästä. Oli tosi paljon lehmiä - tapoin varmaan sata...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.06.2009 - 22:53

POHJANMAALTA OLEN,ENKÄ KYLLÄ OSAA SANOA MIKS NIITÄ ITIKOIKSI SANOTAAN TAI MISTÄ SE ON TULLUT.SAMOIN ELÄINTENKULJETUSAUTOAKIN SANOTAAN ITIKKA AUTOKSI.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 22:54

Nykysuomen etymologisen sanakirjan (WSOY 2004) mukaan itikka voi olla johdos verbistä itää. Murteissa itikka voi tarkoittaa nautakarjaa ja lisäksi lampaita ja vuohia.

Lisätty: 05.06.2009 - 00:36

PateT:lle ei kun itikoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 23:07

En vastaa,koska ei ole aavistustakaan,mutta onko se teurastamo ITIKKA saanut nimensä Pohjanmaan lehmistä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 00:37

Sanat on kummia; onhan pullokin Raumalla pottu?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.06.2009 - 01:57

Enpä syytä tiedä, mutta hassua tosiaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 02:08

Itikka,tuima ja kuin monet sanat tarkoittavat eri murteessa ja kansan kielessä aivan eri asiaa.

Lähteet:
Suomen kielen rikkaus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 03:03

Itikka oli teurastamo taannoin Seinäjoella, nykyään Atria.
Mutta ei kyllä Etelä-Pohjanmaalla, Seinäjoen seudulla sanota itikka, se on kyllä "lehemä".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 08:15

Itikka-niminen teurastamo toimi aikoinaan Sein'joella, olisko niin että siitä no nimikin johdettu.
Pohjois-Pohjanmaalla sanottiin kyllä lehmä ja hieho, harvemmin itikka. Itikoiksi sanottiin ehkä nuorta karjaa eli vasikoita. On hyvä että on erilaisia ilmaisuja.
Asiayhteydestä kyllä erottaa mistä milloinkin on kyse. Kyllä kait lehmän ja hyttysen erottaa jokainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 08:39

Ehkä siellä joskus oli lehmiä ,niin paljon ,kuin itikkalaumassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 09:03

Itikka sana tunnetaan,myös Etelä-Pohjanmaalla,taitaa vaan olla harvempien käytössä nykyään.Paljon on murresanoja jotka tosiaan monesti ovat joko lähes tai täysin vastakkaisia eripuolella suomea.Kieltä rakastavana,pidän sitä kuitenkin hyvänä ja hauskana asiana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 18:50

Ei tuo minusta kuulosta pohjalaiselta sanalta, vaikka Seinäjoella Itikan teurastamo olikin.
Olen aina luullut sen olevan itäsuomalainen sanonta. Taidan olla väärässä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.06.2009 - 14:46

yhtä oudolta kuulostaa pohjalaisten itikka kuin itäsuomalaisten tuima .... elä nyt sitten sovussa noiden kaikkien kanssa ...