Taas on ongelmia oman äidin kanssa kun kertoo että on hävinnyt kissalta ruuat sekä itseltä kahdet uudet sukkahousut ynnä muuta

näin kertoi äitini. en ymmärrä mitä voin enää tehdä ja puhua noista asioista? Kertoo että joku liikkuu siellä kun hän lähtee käymään kaupassa taas on jokin tavara johonkin hävinnyt, eikä löydy mistään. kohta sekoan itsekkin. minun äitini on iältään nyt 73 vuotias. dementtiaa ei ole testeissä todettu. mutta kyllä tämä jotain muistin menetystä on.

Avainsanat: murhe äidin tilasta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 04.06.2009 - 22:45

Vanhuus tulee ikävin lisäoirein ja niille ei voi mitään. Ystävättären äidille tuli se Alzhaimerintauti - en ole varma oikeinkirjoituksesta - ja hänkin oli ihmeissään äitinsä kanssa. Sinun äitisi on jo iäkäs ihminen. Sinun pitää vain yrittää jaksaa ja katsoa hieman perään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 04.06.2009 - 22:53

Pitäisiköhän sinun mennä äitisi kanssa uudestaan lääkäriin. Jotainhan se on, jos muisti noin pahasti pettää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 00:51

Valitettavasti tuon dementian kanssa on niin paljon kokemusta että menkää oikealle lääkärille. Itselle ei haittaa mutta ystävät ja sukulaiset on sijaiskärsijöitä. Itse hoidin tätini loppuun kaikkine vaikeuksineen ja olin vielä edunvalvojana.

Lähteet:
Kokemusta riittää ja jaksamista kaikille samassa asemassa oleville.Nyt vanhempani ovat iäkkäitä ???

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 00:54

Se on salakavala tuo muistinmenetys. Ihminen voi olla päällisinpuolin aivan ok kunnossa, mutta kun muisti pettää. Aikoinaan napurissani asui n. 80:n ikäinen mies. Hän oli sellainen parimetrinen iso kaveri ja autolla ajo sujui hyvin samoin puhuminen. Kerran hän oli mennyt naapuriin parinkilometrin päähän iltakylään. Siellä oli juteltu ja juotu kahvia eräskin kuppi illan mitaan ( ei siis alkoholia, raivoraitis mies ). Kylässä asukkaat olivat sanoneet viimein kello 24:n aikaan, että eiköhän vihdoin lähdetä nukkumaan vanhat ihmiset. Vieras ei meinannut lähteäkkään pois vaan oli sanonut, että hän ainakin menee nyt sänkyyn ja oli kävellyt makuuhuoneeseen nukkumaan. Ei muistanut, että oli vierailemassa ja luuli olevansa omassa kodissaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.06.2009 - 01:58

Dementiaa ihan hyvin voipi olla, lääkäriin suosittelisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 03:10

Suosittelen pyytämään geriatrille lähetettä, tai sitten yksityisvastaanotolle, ellei lähetettä saa.
Nykyään on hyvät lääkkeet jotka hidastavat oireita, varsinkin jos lääkitys aloitetaan ajoissa. Dementiaa tai alzheimeria ei mikään paranna, mutta auttaa selviytymään ajoissa aloitetun lääkkeen kanssa paremmin.
Kyllä lääkäri uskoo läheisten omaisten kertomuksen oireistosta, mitä olette huomanneet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 10:19

Lääkäriin vaan uudestaan kertomaan vainoharhaisuudesta, sekin on jo oire jostakin. Lisäksi kannattaa tarkistaa muuta sairaudet, ja niihin annetut lääkkeet. Jotkut lääkkeet eivät sovi toisten kanssa yhteen. Laita kaikki ongelmat lapulle, kun menet sinne lääkärin vastaanotolle. Kerro kaikki perä perää lääkärille, niin hän pystyy paremmin saamaan selvää, mitkä kaikki seikat yhdessä vaikuttavat. Äidillesi voit sitten käynnin aikana jo selvittää, että tämä epäily varkauksista, eli vainoharhaisuus johtuu sairaudesta, jolloin hän luottaa sinun sanomiisi enemmän.
Voimia ja jaksamista äitisi kanssa. Muista, että hän hoiti sinut aikuiseksi, ja kesti sinun kaikki metkusi, jaksa sinäkin hänen kanssaan. Koeta löytää huumori avuksi, ehkä hän ymmärtää vielä sen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 05.06.2009 - 10:19

Lääkärille kai. Voimia sinulle, kun on tuollainen tilanne. Ikävää. :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 10:34

Ikävä tilanne, dementialta kuulostaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 16:55

Kurja tilanne ja "potilaan" lisäksi myös omaisille usein raskasta. Syitä kun voi olla monia, esim. B-vitamiinin puutos, masennus, lääkitys, Alzheimer jne. Itse ei kannata asian vuoksi seota, vaikka huoli voikin vaivata mieltä. Lääkärin juttusille yhdessä neuvoja hakemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 20:01

Ikävä juttu, taitaa olla syytä mennä lääkärin vastaanotolle.

Vaikka onkin vakava asia, niin pieni kevennys ehkä paikallaan: Hyvä nimittäin ettei ole käynyt päinvastoin. Siis siten, että kisanruualta olisi hävinnyt kissa ja sukkahousuilta mummo!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2009 - 19:10

olen kans sitä mieltä , et joskos käytäisit äitisi vielä toisella lääkärillä ja koita jaksaa vaikeaahan se on, mutta yritä vain jaksaa ....toivon sinulle voimia siihen urakkaan, koska se voi vielä pahentiuakkin ja voimia sinä tarvitset...