Tiedot ja linkit aidosta ja väärennetystä tiikerinsilmästä? Kiitos.

Lisätty: 04.06.2009 - 22:13

VV, ajattelinkin että kannattaneeko muovista värkätä. Kultaseppä saa arvioida tuotteen. Kiitos sulle!

Lisätty: 04.06.2009 - 22:13

Katsellaan muita vastauksia

Avainsanat: tiikerinsilmä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.06.2009 - 22:01

* Väri: kullankeltainen, kullanruskea
* Mohsin kovuus: 7
* Viiru: keltainen-ruskea
* Lohkeavuus: ei ole
* Murros: kuituinen
* Läpikuultavuus: läpinäkymätön

en tiennytkkään että niitäkin väärennetäisiin (?), aidonkin saa suht edullisesti, ehkäpä joku sitten muovista värkkää, mutta luulisi erottuvan suhteellisen helposti?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.06.2009 - 22:10

Tiikerinsilmä kuuluu kvartsiryhmään ja se on kiteinen kvartsimuunnos. Kemialliselta koostumukseltaan se on piidioksidia. Tiikerinsilmä syntyy haukansilmästä krokidoliitin muuttuessa kvartsiksi. Tiikerinsilmän ruskean värin aiheuttaa rautaoksidi. Tiikerinsilmä oli 1800-luvulla suuressa arvossa, sitä pidettiin lähes timantin veroisena. Sittemmin sen arvon romahdutti Etelä-Afrikan esiintymien löytyminen. Nykyään tiikerinsilmää käytetään koruissa ja taiteessa.

fi.wikipedia.org/wiki/Tiiker...silm%C3%A4
www.villihelmi.fi/shop/tuott...kerinsilma

väärennetystä / synteettisestä en löytänyt tietoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 22:45

Ensin aito:
Tiikerinsilmä on kvartsiryhmään kuuluva kiteinen kvartsimuunnos. Se on kemialliselta koostumukseltaan piidioksidia. Tiikerinsilmä syntyy haukansilmästä krokidoliitin muuttuessa kvartsiksi, kuituisen rakenteen säilyessä ennallaan. Ilmiötä kutsutaan pseudomorfoosiksi. Ruskean värin aiheuttaa rautaoksidi. 1800-luvulla tiikerinsilmää pidettiin lähes timantin veroisena. Tiikerinsilmän arvon romahdutti Etelä-Afrikan esiintymien löytyminen. Tiikerinsilmää käytetään koruihin ja taiteellisiin esineisiin. Häränsilmä syntyy kuumennettaessa tiikerinsilmää.

Tiikerinsilmä esiintyy haukansilmän kanssa. Tärkeimmät esiintymät ovat Etelä-Afrikassa, Australiassa, Intiassa, Kaliforniassa ja Myanmarissa.
Ominaisuuksia
Väri: kullankeltainen, kullanruskea
Mohsin kovuus: 7
Viiru: keltainen-ruskea
Lohkeavuus: ei ole
Murros: kuituinen
Läpikuultavuus: läpinäkymätön

www.finnishspectrolite.com/p...01-big.jpg

sit se väärä:
Timpasta ei aina tiedä, voi olla:
www.playershouse.org/kuvat/darts.gif
tai
kirsikkakirahvi.blogit.fi/fi...290017.jpg
tai lasinen häränsilmä, jossa on vaurio:
www.tuulilasiveljet.fi/kuvat..._small.jpg
Tässä kuvassa tiikerinsilmässä jotain vikaa:
brainmindinst.blogspot.com/2...brain.html
Kuva oiken käden muodon muutoksesta:
en.wikipedia.org/wiki/File:P...t_hand.jpg
tässä kissassa, mutta voi johtaa muodon muutokseen tiikerissäkin:
upload.wikimedia.org/wikiped...tylcat.jpg