Onko tarjotin pakko itse palauttaa kahvilassa, jos maksaa jo juomasta kalliin hinnan?

Avainsanat: kahvila itsepalvelu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.06.2009 - 19:25

Kahvilahinnat Suomessa ovat sitä luokkaa että palvelun pitäisi kuulua samaan hintaan, eli astioiden kerääminen ja pöytien pyyhkiminen kuuluu henkilökunnalle, ei asiakkaille. Kilttien asiakkaiden vietyä astiat keräilyvaunuun jää pöytä yleensä kokonaan pyyhkimättä ja seuraavat asiakkaat istuvat valmiiksi likaiseen pöytään. Pitäisiköhän asiakkaille antaa myös rievut pöytien pyyhkimiseen?

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.06.2009 - 18:12

Eihän se pakko ole, mutta suotavaa jos näin kehotetaan tekemään.
Monessa paikassahan se no näin. Henkilökuntaa on niin vähän, ettei ennätetä pöytiä
tyhjentämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 18:12

ei kaikissa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 18:13

vaikka ei maksaisi kahvista kallista hintaa niin tarjoilija tuodessaan kahvin ,,vie tarjottimen pois tarjoiteltuaan kahvin

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.06.2009 - 18:18

Hyviin tapoihin kuuluu jos niin kahvilassa nätisti pyydetään. Pakkohan se ei ole, mutta onko se nyt niin suuri palvelus ettei sitä voisi tehdä. Itse olen huomannut että tällä systeemillä ei tarvitse kovin montaa kertaa istua astioita täynnä olevaan pöytään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 18:28

Ei se kovin suuri urakka ole,jos ei nyt sekkunin aikataululla mennä.Ei siis ole pakko,mutta suotavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 18:28

Näin sitä työllisyyttä edistetään. Ehkä se kahvi olisi vieläkin kalliimpaa, mutta tee se itse periaatteella voitot maksimoidaan. Kahvikupillisen hinnalla saisi kaupasta koko paketin. Aika harvinaista nykyisin saada palveluna. Polkupyöränkin usein joutuu purkamaan paketista jonka kuljetuskustannukset ovat pienemmät kuin koko pyörän puhumattakaan kasattuna. Saa kyllä lisähintaan tuntiveloituksena ja matkakulut päälle. Eli en palauta enkä siivoa pöytää. Meidät on pikkuhiljaa opetettu näin. Toki kuuluisi hyviin tapoihin, mutta se kääntöpuoli on toinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 18:30

Mikään ei ole pakko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 18:55

Mikään ei ole pakko, muu kun kuolema. Itse ajattelen asian näin. Kun kahvilassa otan tarjottimen ja kerään siihen kaikki juomat+syömiset, niin palautan kyllä kaikki takaisin sille varattuun keräilyvaunuun. Kotona opittua, tee tai itke ja tee, valinnasta sitten valittu käyttöön mieluisampana kokemuksena. Opetus mennyt näköjään perille, kiva piski, kiltti koira.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 19:38

Ei kai ole ihan pakko PALAUTTAA, mutta tuskin sitä tarjotinta saa mukaansa ottaa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 04.06.2009 - 20:48

Palautan kyllä joka kerta, mutta minuakin vaivaa se, kun ne pöydät on aina pyyhkimättä. Ei ole kiva käydä ties monenko asiakkaan sotkemaan pöytään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 22:05

Palautan aina, jos se kuuluu talon tapoihin. Ehkä sitä henkilökuntaa on vaikea saada töihin niitä pöytiä pyyhkimään ja tarjottimia kantamaan. Ymmärrän yrittäjiä, kahvilan pyörittäminen tuskin mikään kultakaivos on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 05.06.2009 - 02:09

Ei se kait kaikissa ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 08:34

Kyllähän se on suotavaa jos kahvila on itsepalvelupaikka. Jos ottaa pelkän juoman, tarviiko siihen mitään tarjotinta?
Itse käyn eniten Cafe Aallossa ja siellä on pöytiintarjoilu.
Joskus sensijaan ihmettelen kuinka joku voi sotkea niin paljon, pöytä yltympäriinsä murusissa.
Maaseudulla tulee käytä ABC_ketjun paikoissa ja kyllä siellä tarjottimen laitan keräysvaunuun aina. Eikä ole vaikeata yhtään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 09:31

Ei tietenkään pako,kuuluu nykyisin hyviin tapoihin,itse jokainen päättää,noudattaako hyviä tapoja vaiko eikö.
Minulla on sellainen hassu tapa,että asetan kyllä palveluita käyttäessäni itseni työntekijän paikalle ja kahviloissa palautan,tästä johtuen tarjoittimeni keräilykärryyn.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 05.06.2009 - 10:28

Itse en ainakaan palauta, jos olen maksanut törkeän hinnan ja saanut törkeän huonoa vastiketta rahoilleni. Mielestäni myös pikaruokaloissa pitäisi astianpalautus pisteet heivata hevonkuuseen, tarjoilijat vois ihan hyvin keräillä ne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 18:51

maassa maan tavalla, kahvilassa toivotulla ... ei tuo haittaakaan, ja jos se lisää viihtyvyyttä, niin yhteiseksi hyksihän sekin menee ... (muisto talkooperinteestä)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2009 - 19:16

ei ole pakko , mutta itse kylläkin palautan jos on sellainen paikka mihin sen voi laittaa, mutta jos maksat kahvista ja kahvileivästä liki 10 e niin voit siihen hintaan kylläkin jo odottaa palvelua, eli tarjoiliaa noukkimaan kipot pois, mutta jos juot taas 2e kahvin ja pullan niin kyllä palautan ja hymmyis suin vieläpä :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2009 - 02:28

Jos paikalla on sellainen käytäntö niin TOTTAKAI. Itse semmoisessa paikassa työskennelleenä muistan, että sapetti ihan järkyttävästi asiakkaat jotka jättivät roskansa/astiansa yms. pöytään lähdettyään. Jos ottaa pannuun kalliit hinnat, niin vaihda paikkaa.