Hei kaikki simasuut. Mitä tiedätte kertoa mesiangervosta?

Lisätty: 04.06.2009 - 20:19

Kukkavihtomista työstään kangistuneille: Mesiangervon kukista ja lehdistä tehdyllä vastalla/vihdalla, joka on pehmitetty lämpimässä vedessä sivellään hiljalleen kipeytyneitä niveliä, niskaa ja hartian seutua. Hengitellään rauhallisesti hyvää tuoksua ja mietiskellään mukavia asioita. Kukkavihtominen rentouttaa, kiire ja huolet haihtuvat. Mesiangervosta kootut ja kuivatut vihdat tuovat huikean kesämuiston talvisaunaankin.

Lisätty: 04.06.2009 - 20:27

Mesiangervo tunnetaan kansanperinteessä viikinkien ja kelttien morsiuskukkana. Kukkaiskielellä se viestittää iloa, runsautta ja hedelmällisyyttä.

Avainsanat: sima rohtokasvi tuoksu huumaava viikingit olut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.06.2009 - 16:50

Lapsena kuulin sitä sanottavan "Juhannuskukaksi".

Mesiangervon kukinnoissa on kivennäissuoloja, jotka edistävät virtsaneritystä. Salisyylihapon johdannaiset alentavat kuumetta, lisäävät hien- ja virtsaneritystä sekä lievittävät kipuja, särkyjä ja tulehduksia. Kukista ja lehdistä tehtyä teetä on käytetty mm. kihti- ja reumatismivaivoihin sekä vilustumissairauksiin. Mesiangervosta tehtyä teetä ei saa keittää, sillä keitto hävittää osan vaikuttavista aineista. Mesiangervon kukista on myös löydetty proteiineihin sitoutunutta hepariinia, jolla on veren hyytymistä estäviä vaikutuksia. Paksu muhkurainen juurakko sisältää parkkiaineita, ja sitä on käytetty ripulirohtona.

www.yrttitarha.com/kanta/mesiangervo/

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 04.06.2009 - 16:44

En paljoakaan tiedä kyseisestä kasvista. Sillä maustetaan muistaakseni viinejä ja oluita, sekä käytetään teehen. Ehkä sillä on jotain lääkinnällisiä vaikutuksiakin. Liian suurina annoksina jopa myrkyllinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 19:08

Mesiangervo (Filipendula ulmaria) kasvaa yleisenä koko Suomessa. Se on niittyjen, rantaniittyjen ja -pensaikkojen, ojien, kosteiden lehtojen ja lehtokorpien kasvi. Mesiangervo liittyy olennaisesti Aspirin -merkkiseen lääkkeeseen, sillä jo 1800-luvulla tiedemiehet löysivät kasvista tuntemattoman spireahapon eli tunnetummin salisyylihapon. Perinnetiedon mukaan mesiangervon kukkia on käytetty ihottumissa, rohtumissa ja kuumeessa. Koska mesiangervoteellä uskottiin olevan virtsaneritystä lisäävä vaikutus, sillä hoidettiin mm. vilustumisia, reumatismia, hermosärkyä, liikalihavuutta, ihotauteja ja sidekudostulehduksia. Ulkoisesti sillä hoidettiin hauteena märkiviä haavoja. Kasvia on myös sekoitettu voiteisiin, joilla hoidettiin palohaavoja. Perinnetieto kertoo myös, että mesiangervoa on käytetty nivelhauteina ja kutinaa lieventävänä silmävetenä. Sisältämänsä salisyylihapon ansiosta mesiangervo on kiistattomasti tulehdusta poistava kasvi. Mesiangervoa käytetään nykyisinkin kylpyinä poistamaan jännitystiloja, nestettä ja turvotuksia. (Raipala-Cormier 2000, 135; Yrttitarha 2000.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 22:16

Mesiangervon tuoksu on aika voimakas ja muistuttaa väkevän kiissanpissan hajua. Siis ei mikään pihakasvi tuoksunsa puolesta. En tiennyt sen olevat myös yrtti, mutta luettuani vastaukset ja linkit tulin taas viisaammaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 08:18

Monta kasvia käytetään lääkkeen ainesosana, en tosin tiedä miten on mesiangervon laita. Ei kasva varsinaisesti pihalla vaan niityillä ja pellonpientareilla.