Mikä on luuvalo?

Ja miten se näkyy?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 04.06.2009 - 10:49

Luuvaloksi kutsuttiin ennen kihtiä. Ja se näkyy ja tuntuu kamalana särkynä.

Kysyjän kommentti

Oikein, ennen kaikkea näkyy ontumisena.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.06.2009 - 04:19

muistelen sen liittyvän joihinkin särkyihin

Lähteet:
mielikuva

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 07:30

Reumatismia ainakin ennenvanhaan sanottiin luuvaloksi ja muita särkyjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 07:53

Se oli osittain reumaa ,mutta siinä luut muuttui läpikuultaviksi .Oliko siinä tätä .Osteobroposia Kihtiä kansa sanottiin luuvaloksifi.wikipedia.org/wiki/Luuval...uuvalo.htm

Tuossa linkkejä

Lisätty: 04.06.2009 - 07:54

www.kolumbus.fi/espoon.reuma...uuvalo.htm

Lisätty: 04.06.2009 - 07:55

www.saunalahti.fi/arnoldus/luuvalo.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 08:34

Sitä nimeä käytetään reumatauteihin kuuluvasta fibromyalgiasta. On tulehdukseton oireyhtymä jota ei esim. reumakokeilla/labrakokeilla voida todeta. olennaisia oireita ovat säryt, vähintään 12 kipupistetttä löyty henkilöillä jotka sitä potevat. Luuvalo on vanhahtava nimitys.
Osteoporoosi on eri tauti, se on luiden haurastumista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.06.2009 - 08:57

Ensimmäisen kerran minä kuulen sairastavani luuvaloa! Vaikka ko. sairautta sairastankin, niin tuota en sen kohdalla ole kuullut. Sidekudosreuma, lihasreuma ovat tutumpia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 10:40

Vanhakansa käytti sitä nimitystä särkyihinsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 10:55

Kihti se on. Kissanainen on oikeassa. Kaikki, jotka ovat lapsena lukeneet Tirlittania, muistavat, kuinka rouvalla oli kauhea luuvalo. Kihtiä siinäkin tarkoitettiin. Kihti syntyy, kun elimistössä aineenvaihdunnassa muodostuvat virtsahappokiteet alkavat kerääntyä muodostumiksi, jotka haittaavat liikkumista. Kihtikohtaus alkaa isonvarpaan tyvinivelestä, joka turpoaa ja särkee. Kihtiä hoidetaan ruokavaliolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 11:04

Samat jutut kuin hurjatta,kihtiä veikkaisin.Mun äidillä oli kihti iäkkäänä,kertoi siihen liittyvästä ruokavaliosta,johon ei kuulunut sienet,silakat,etikkavihannekset ym.en muista enää,kysyin vaan,että mitä jää jäljelle,syötävää,kun tuntui kaikki olevan kiellettyjen listalla.Särky oli tuttu juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 13:31

Luuvalo = luun särky.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 14:43

Uutisissa:
Maglite kipsissä: Luuvalo rampauttaa taskulamppubisneksen?

Lähteet:
Uutiset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.06.2009 - 01:39

keskiajan linnoissa yleisvalaistus hoidettiin luuvalolla, huonosti näky, mutta valitus kuului ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.06.2009 - 14:17

kihtiäpä hyvinniin on tuo valojutska kyllä....