Lakisääteisen tauon aika , pukeutumisen säännöt työpuku vai ns. omat vaatteet , koskee yksityisen työnantajan ohjeita.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.06.2009 - 02:27

ainoastaan steriilinisissä tiloissa olen kuullut ,,pitää vaihtaa vaatteet tauon ajaksi,,siihen liittyy myös muita puhditus toimia,tämä tapahtuu silloin jos poistuu kyseisestä työtilasta esim.tupakalle

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.06.2009 - 03:08

Työsäännöt ovat ohjeistuksia, joissa määritellään menettelytapoja (pelisääntöjä), joita työntekijöiden ja työnantajan on noudatettava.

Työsäännöissä neuvoteltavia ja sovittavia asioita ovat esimerkiksi seuraavat:
- miten työsopimus tehdään
- miten työsuhde-etuja (esimerkiksi matkapuhelin) käytetään
- miten sairauspoissaoloista, perhevapaista ja myöhästymisistä ilmoitetaan
- miten käytetään työterveyshuoltopalveluja
- miten ja missä tilanteissa työntekijälle annetaan varoitus
- millaisia järjestysohjeita työpaikalla on ja miten niitä on noudatettava.

Yhteistoiminnassa sovitut työsäännöt ovat sitovia normeja. Niitä noudatetaan työntekijän työsuhteen ehtoina. Työsopimuksella voi kuitenkin sopia työntekijälle työsääntöjä edullisemmista ehdoista.

Työsäännöillä ei voi poistaa vastuuta, joka työnantajalla on pakottavan lainsäädännön ja työehtosopimusten perusteella (esimerkiksi työnantajan vastuu työturvallisuudesta ja -terveydestä).

Työnantajalla ei ole oikeutta vahvistaa yksipuolisesti yrityksessä noudatettavia työsääntöjä eikä niihin tehtäviä muutoksia. Työnantajalla on kuitenkin aina oikeus valvoa ja johtaa työtä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 10:46

Vain steriileissä tiloissa tehtävässä työssä on vaatteet vaihdettava tauon ajaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 11:56

Jokaisella työpaikalla on omat säännöt, miten työasujen kanssa menetellään. Mikäli käyt tupakalla työvaatteissasi, on sopivaa, että käytät omia vaatteitasi, sillä tupakanhaju tarttuu vaatteisiin, ja tulee niiden mukana sisätiloihin. Hoito- ja hoivatyössä tämä on erityisen tärkeää, sillä asiakkaan läsnäollessa ei voi haista tupakalle. Minäkään en siitä pitäisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.06.2009 - 12:52

Vaatteiden vaihto vain steriileissä tiloissa ja senhän toki ymmärtää.
Hoitotyössä tupakoivat kyllä työvaatteissa ulkona, olen nähnyt (ja on kyse savuttomasta sairaalasta).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.06.2009 - 20:01

kait se on vähän tauon pituudestakin kiinni millaisilla vaatteilla on, jos on tunnin paussi ja piipahtaa vaikka torilla, niin ei ole suotavaa, et menis sisarvalkoisissa sinne tai kauppaan , joten omat vaatteet ois silloin paikallaan, mutta jos on vartin paussi niin johan se aika menee vatteiden vaihtoon...joten sen vois olla ihan työvaatteissa..