miten nostetaan korvauskanne Käräjäoikeuteen?

Avainsanat: käräjäoikeus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.06.2009 - 14:51

Parhaiten onnistuu varmaan niin, että soitat/marssit lähimpään käräjäoikeuden virastoon ja kerrot asiasi toimistovirkailijalle. Saat kaiken tarvitsemasi neuvon saman tien.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.06.2009 - 14:56

Riita-asia pannaan vireille käräjäoikeuden kansliaan toimitettavalla kirjallisella haastehakemuksella.
Vasta kun hallintolainkäyttötie on käyty loppuun, on mahdollista nostaa korvauskanne käräjäoikeudessa.
Haastehakemuksessa on ilmoitettava tuomioistuimen nimi, asianosaisten nimet ja kotipaikat sekä heidän laillisen edustajansa tai asiamiehensä yhteystiedot sekä se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon asiaa koskevat kutsut, kehotukset ja ilmoitukset voidaan lähettää (prosessiosoite). Asianosaisten sekä todistajan tai muun kuultavan yhteystiedot on myös soveltuvalla tavalla ilmoitettava käräjäoikeudelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.06.2009 - 14:57

Joo sieltä kanslian kauttahan se liikkeelle lähtee, eli sinne vaan. Tuossa alla vähän mallia millainen sen asiakirjan sitten tulee olla:

"löytyy kirjastosta sellaisesta kirjasta kuin Asiakirjamalleja (tai vastaavat).

Oikeudenkäymiskaaressa kyllä säädetään, mitä haastehakemuksessa tulee olla:

"5 luku:

Haastehakemus
1 §
Riita-asia pannaan vireille käräjäoikeuden kansliaan toimitettavalla kirjallisella haastehakemuksella.

Kun haastehakemus saapuu kansliaan, asia tulee vireille ja sen valmistelu alkaa.

2 §
Haastehakemuksessa on ilmoitettava:

1) kantajan yksilöity vaatimus;

2) seikat, joihin vaatimus perustuu;

3) mahdollisuuksien mukaan ne todisteet, jotka kantaja aikoo kanteensa tueksi esittää, sekä mitä hän kullakin todisteella aikoo näyttää toteen;

4) oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskeva vaatimus, jos kantaja pitää sitä aiheellisena; sekä

5) millä perusteella tuomioistuin on toimivaltainen, jos toimivalta ei muutoin ilmene haastehakemuksesta tai siihen liitetyistä asiakirjoista.

Haastehakemuksessa on ilmoitettava tuomioistuimen nimi, asianosaisten nimet ja kotipaikat sekä heidän laillisen edustajansa tai asiamiehensä yhteystiedot sekä se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon asiaa koskevat kutsut, kehotukset ja ilmoitukset voidaan lähettää (prosessiosoite). Asianosaisten sekä todistajan tai muun kuultavan yhteystiedot on myös soveltuvalla tavalla ilmoitettava käräjäoikeudelle. Jos kantaja ei tiedä vastaajan osoitetta, hänen on ilmoitettava, mitä hän on tehnyt osoitteen selvittämiseksi.

Haastehakemus on asianosaisen tai, jollei hän itse ole sitä laatinut, sen laatijan allekirjoitettava. Laatijan on samalla ilmoitettava ammattinsa ja asuinpaikkansa."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.06.2009 - 21:04

HOMMAA ITSELLESI OIKEUSASIAMIES.VARMASTI HOMMA HOITUU.SE OSAA NEUVOA ASIASSA KUIN ASIASSA.