Kuka on viimeinen suomalainen hiihtokuningas?

Lisätty: 02.06.2009 - 14:16

korjaan; viimeisin

Avainsanat: siinä kerhossa ei ole yhtään hengissä olevaa tällä hetkellä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.06.2009 - 14:38

Kalevi Nikolai Hämäläinen (13. joulukuuta 1932, Juva – 10. tammikuuta 2005, Juva) oli suomalainen maastohiihtäjä. Hän edusti urallaan Juvan Urheilijoita, Evon Metsäpoikia ja Sulkavan Urheilijat-41:tä. Hän hiihti Squaw Valleyssa 1960 50 kilometrin olympiavoittoon. Hän lähti numerolla 1.

Mitalit
Maa: Suomi
Miesten maastohiihto
Olympialaiset
Kultaa Squaw Valley 1960 50 km
MM-kilpailut
Kultaa Lahti 1958 30 km
Kultaa Squaw Valley 1960 50 km
Pronssia Lahti 1958 4x10 km
Pronssia Zakopane 1962 50

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Kalevi...%C3%A4inen

Kysyjän kommentti

Oppi-isäni hiitohommissa kertoili vähän ennen kuolemaansa ettei heidän kerhossaan ole muita jaljellä kuin hän. Kolme suomalaista siinä olikin vain Veli, Veikko ja hän, nimittäin kuninkuusmatkan kotimaisia olympiavottajia. Muut ovat avuttomia harrastelijoita. Ja valitteli ettei uusia ehdokkaita edes ollut näköpiirissä 2004.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.06.2009 - 13:22

Veli Saarinen oli Suomen ensimmäinen maastohiihdon olympiakultamitaisti, Lake Placid 1932. Hänen aikanana viestit kotimaahan kuultiin radiosta..... ja minusta on myös äiree kans parhaasta päästä ja vieläkin latuja notkeena hiihtelee...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 13:24

Olisikohan Eero Mäntyranta.
Vaikkakin oli ensimmäinen suomalainen dopingista kärähtänyt urheilija.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 14:10

mitäs sen tietää kuka viimeinen on ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.06.2009 - 14:13

se on tässä vaiheessa vaikea sannoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 14:19

Mietaa, ei ole vielä "julkisesti" kärynnyt eikä mitään myöntänyt. Ehkäpä kansanedustaja pyrkii totuudellisuuteen sitten muistelmissaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.06.2009 - 14:48

Jaa, jaa. Noita doupingin avulla syntyneitä kuninkaita on Suomessa pilvin pimein. Yhdenkään nimeä en viitsi ääneen lausua, saati kirjoittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 15:33

Juha Mieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 17:37

Myös minä annan ääneni Juha Miedolle. Silloin vielä hiihdettiin miesvoimalla ja mustikkasopalla.
Nykyisin ei enää edes kiinnosta seurata hiihtokisoja ! Ne on menneen talven lumia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.06.2009 - 21:08

EHDOTTOMASTI JUHA MIETO