Mulla ei auennut Papitin linkistä "Näin tiedät kuulutko riskiryhmään",mitä siinä kerrotaan?Miten testataan?

Voinko/saanko aivastaa täysillä?Mulla on matala VP.

Avainsanat: riskiryhmä aivoverenvuotokohtaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.06.2009 - 20:28

Aivastaminen lienee luvallista, mutta kuokkiminen ja muut maatyöt ei. Joten nyt sitten vain muut asialle, minä tässä napsuttelen.

Kysyjän kommentti

Kiitos,nyt en kyllä tiedä onko hurjatalta huumorivastaus;toivottavasti sillä en oikeastaan ole muuta viime aikoina tehnyt kuin kääntänyt ja kuokkinut,mitä nyt joskus aivastanut valtaisasti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 02.06.2009 - 12:10

Katso tuosta linkistä. Siellä kerrotaan jotain.

Lähteet:
www.hus.fi/default.asp?path=...5928,16446

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 12:11

www.iltalehti.fi/uutiset/200...6_uu.shtml

tai sitten koita tosta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 12:16

siinä käsiteltiin aivoveritulppaa ei se kyl auvennut minullekkaan, mutta sieltä avainsanoista oletin, nyt just kuolikin yksi kansanedustaja olikos ollut kouvollasta tai kuopiosta, enkä muista nimeäkään , mutta 42v nainen vasta ja ihan ykskaks tuli kohtaus, joten vakavasta sairaudesta on kyse kylläkin..

Lisätty: 02.06.2009 - 12:17

en tiedä voitko aivastaa täysillä, mutta yritä nyt kuitenkin hillitä sitä, jotta ei tapahtuis mitään vakavaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 12:32

Ei ne muut siellä sivulla ole linkkejä. Siellä tarkoitetaan, että osta iltalehti, niin saat tietää tarkemmin. Osa jutuista on tarkoitettu nettiin ja osa vain käsin hypisteltävästä lehdestä luettaviksi.

Raportti aiheesta tiistain 2.6.2009 Iltalehdessä:

Tauti etenee salakavalasti
Toimi jo ennen tuhoa!
Näin tiedät kuulutko riskiryhmään
Oireet / toimi näin jos pahin tapahtuu

Siis lehtikioskille on mentävä.

Lisätty: 02.06.2009 - 12:37

www.terveysportti.fi/terveys...i=dlk00001

Oireet
Aivohalvaus syntyy yleensä äkisti. Aivoinfarktin yleisin oire on toisen tai molempien raajojen halvaus toisella puolella kehoa. Mukana on usein puutumisia ja muita tuntohäiriöitä sekä häiriöitä puhumisessa (ks. artikkeli Afasia, «Afasia (aivosyntyinen puhehäiriö)» 6). Riippuen infarktin paikasta voi esiintyä monenlaisia muita oireita, esimerkiksi vinossa oleva suupieli (ks. Kasvohermon halvaus «Kasvohalvaus (Bellin pareesi)» 7), näköhäiriöitä tai kaksoiskuvia, huimausta tai sekavuutta. Päänsärkyä ei yleensä ole.

Aivoverenvuodossa halvausoireet kehittyvät yleensä hieman hitaammin. Toispuoleinen halvaus on usein laaja ja tajunta heikkenee. Vuodon alkuvaiheessa päänsärkyä esiintyy usein, mutta ei aina.

Milloin hoitoon
Jos epäilee itsellään tai omaisellaan aivohalvauksen oireita, pitää hakeutua välittömästi lähimpään hoitopaikkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 12:36

Täälläkin on testi:
www.ktl.fi/portal/suomi/osas...ki-laskuri

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 14:19

Edesmennyt kansanedustaja oli Pohjanmaalta, nimeltään Susanna Haapoja (Kauhavalta kotoisin).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 15:52

Verenpaine olisi hyvä silloin tällöin mittatuttaa, varsinkin jos mittarissa alkaa olla 40 ikävuotta tai enemmän. Myös silmänpohjan paineet on lääkärin mukaan hyvä tarkistauttaa silmälääkärillä. Perintötekijöilläkin on oma osuutensa tässäkin sairaudessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 16:53

aivasta vaan;)