Kumpi järkyttää enemmän?

Kadonneen lentokoneen kaksisataa matkustajaa vai Ruandan kansanmurhan 800 000 uhria?
Käytännössä kukaan suomalainen ei tuntenut kummastakaan ainuttakaan.
Varmasti suomalaiset tuntevat ruandalaisia, mutta paljonko heitä on? Promille tai muutama kansasta?

Avainsanat: järkyttävää

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.06.2009 - 10:58

vaikeaa noista on valita, kyllä nuo minua järkyttää ihan yhtä paljon...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.06.2009 - 10:58

Lentoturma ilman muuta. Ovat aika erilaisia asioita nuo kaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 11:01

Painivat vähän eri sarjoissa, nuo katastrofit. Lento-onnettomuus on 'media seksikäs' aihen ja tuollainen vähän dramaattisempi on vähän aikaa se 'kaikkein kauhein tapahtuma' mediassa ja samalla tietysti useiden mielessä. Ajankohtaisuus lopuu kuitenkin suhteellisen pian ja vuoden päästä tuskin moni edes muistaa.

Ruandan kansanmurha nousee esiin vielä monta kertaa, kymmenienkin vuosien kuluttua, ja järkyttää.

("Käytännössä kukaan suomalainen ei tuntenut kummastakaan ainuttakaan."... väitit. Ruandan osalta ainakin olet väärässä, tästä lento-onnettomuudesta en ole varma)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 11:04

Lentoturma järkyttää enemmän, koska se on "lähempänä" itseä. Ihmisellä on aina ensisijaisesti huoli itsestään: Miten minun käy ? Muuten olen sitä mieltä, että maailma kaikenkaikkiaan on aika järkyttävä paikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 11:07

lentoturma järkyttää juuri nyt ajankohtaisuutensa vuoksi enemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.06.2009 - 11:35

En minä voi niitä vertailla parhaalla tahdollakaan. Ihan eri mittaluokan katastrofeja. Molemmat järkyttäviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.06.2009 - 11:39

Kansanmurha on toisen ihmisen aiheuttama, tahallinen. Lento-onnettomuus ei välttämättä johtu toisesta ihmisestä. Sen ymmärrän paremmin. Kumpikin yhtä turhia ja ikäviä asioita joista suremaan jää monta läheistä ihmistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 11:57

Eivät ole samalla janalla kumpikaan katastrofi,tosin ovat yhtä kaukana meistä.Tarpeeksi suuri ei ehkä järkytä ihmiskuntaa yhtä paljon kuin pienempi vrt.juutalaisten tuho,ääretön kauheus menee yli ymmärryksen.Tästä lentoturmasta on ehkä vaikeinta etsiä todisteita,jotka valtameren syvyyksissä.Itseä kolauttaa,olen istunut samanmoisessa koneessa samankaltaisella matkalla muutamia kertoja,ilman salamointia ja pelkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.06.2009 - 13:06

Kansanmurha järkyttää enemmän.
Ei minua jaksanut wtc-iskutkaan hirveämmin järkyttää kun miettii mitä muuta maailmolla tapahtuupi, mihin ihmikset eivät reagoi samalla tavalla, heti kun pääsee median suureksi kohteeksi niin johan ollaan järkyttyneitä, siis nyt puhun lähinnä wtc-iskuista,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 13:48

Molemmat järkyttäviä omalla tavallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 14:23

Eiköhän suuri enemmistö taaskin sivuuta nuo olankohautuksella. Niin kaukana, niin kaukana, eihän meille...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 14:59

Ehdottomasti toinen maailmansota, jossa Suomikin oli mukanaan. Kukaan meistä ei vaan ole ollut sitä kokemassa tai enhän minä tiedä onko täällä 80-vuotiaitakin mukana? Sen parempi, jos on ja tervetuloa esittätymään haluan ottaa osaa heidän suruunsa ja kärsimyksiinsä. Se sattui suomalaisiin tosi kipeästi ja tuntuu vieläkin niiden mielissä, jotka sen henkilökohtaisesti kokivat.
Toisen maailmansodan uhrien määrä vaihtelee, eikä tarkkaa arviota varmaan koskaan saada tehtyä. Yhtenä lukuna on esitetty 51 miljoonaa kuollutta, joista 27 miljoonaa sotilasta. Kuinka paljon ihmisiä kuoli sodan aiheuttamassa stressissä, aliravitsemuksessa ja kulkutaudeissa ? Mikä oli inhimillisen kärsimyksen määrä? Juutalaisten joukkotuho vaati noin 6 miljoonaa uhria. Valtioista suhteessa Puola menetti väestöstään eniten, arviolta 12,4 %, heistä suurin osa siviilejä.
Kolmas maailmansota on termi, jolla tarkoitetaan spekulatiivista tulevaisuuden maailmansotaa, jota supervallat käyvät mahdollisesti joukkotuhoasein, kuten ydinasein, biologisin asein tai kemiallisin asein. Luuletteko naksulaiset, että pärjäisitte samanlaisessa tilanteessa jos sota uudestaan todella syttyisi? Kova paikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 15:02

Ajatellen ehkä tulevaa matkaa,niin tiedät mikä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 16:50

Vaikea valinta. Molemmat ovat järkyttäviä tapauksia riittävän kaukana kotoisesta Suomesta.
Mitä lähempänä meitä, sitä suurempi medianäkyvyys. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Estonian uppoaminen Itämerellä. Lähes jokainen ohittaa lehdessä olleen uutisen lautan uppoamisesta Pakistanissa tai muualla kaukomailla melkeinpä pelkällä olankohautuksella, mutta kun tapahtuma tuodaan lähes keittiön pöydälle alkaa mielenkiinto, kaikkine lieveilmiöineenkin, nousta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 16:54

lentoturma siinä mielessä, että "noin voi käydä kelle hyvänsä matkalla" mutta kansanmurhan keskelle tuskin kukaan vapaaehtoisesti rynnii

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 17:25

Molemmat järkyttäviä, mutta niin erilaisia, että vaikea valita.
Mutta jos näistä kahdesta pakko valita, niin Ruandan kansanmurha.
( muuten samaa mieltä onttopohjaoy:n kanssa. Isäni oli sotimassa, kenttäpalvelussa yli 3v )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 17:26

oon samaa mieltä hurjatan ja arnikan kanssa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 18:09

Minua kyllä kosketti kovasti tuo lentoturma. Sitä rupeaa niin miettimään, että itsekkin olisi voinut olla samassa tilanteessa jne. Heti ajattelin, kun luin mahdollisesta salaman iskusta ja turbulenssista kuinka itsekkin olen ollut joskus Air Francen koneessa ja myös valtavassa turbulenssissa. Sattunut joskus koviinkiin ukkosmyskyihin koneessa ollessani. Tuo se kait sitten nostaa isomman järkytyksen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 19:45

Vastakysymys.Kummassa kuolee vuosittain enemmin ihmisiä. Maantie vai lentoliikenteessä? Toki kaikki turhat tapaturmaiset kuolemat järkyttää. Kuitenkin koti taitanee olla vaarallisin paikka. Lentokoneet kestävät usean kilometrin pudotuksen ja suihkuvirtauksen läpi lennettäessä kokemus on monelle järkytys. Uudehkoilla tyypeillä tekninen vika on yleisin ja vanhemmilla huollon laiminlyönti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.06.2009 - 02:55

Kansanmurha. Se järkyttää aina. Eivätkä varmaan lopu koskaan kokonaan.