Ymmärrätkö pukeutumisen "kieltä " ? Puhutun ja kirjoitetun kielen lisäksi on elekieli ja esiintymisen kieli.

Napapaitakeskustelun herättelemänä innostuin: meillä on myös koodit olemassa tietyille asioille. Ymmärrätkö niitä ? Siis puhuttuja vihjeitä, käytettyjä eleitä, pukeutumista, siisteyttä, jne. Kieli ja kulttuuri kuuluvat yhteen. Mikä sopii "hottentotti"-kulttuuriin ei sovi meille. Mitä itse kerrot pukeutumisellasi ?

Lisätty: 02.06.2009 - 10:44

Mistähän ne kauppiaat ulkomailla aina tunnistavat suomalaiset ? Pukeutumisestako ? Olemmeko Euroopan "junttikansaa" ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.06.2009 - 10:33

Huoliteltu pukeutuminen , asiallinen käytös, turhat maneerit pois.
Elekieli enemmän kuin tuhat sanaa.
Ensivaikutelman jo saa, ennenkuin edes avaat suutasi, ja ensivaikutelma yleensä jää mieleen.

Kysyjän kommentti

Aivan, jokainen meistä on oman itsensä käyntikortti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.06.2009 - 10:29

jaaha! en oikeen osaa sanoa mitään olen ihan tyypillinen suomalainen

Lähteet:
clothes.com

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 10:33

En ainakaan ole mikään mannekiini.
Kertonee jo tarpeeksi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 10:35

En kerro mitään, enkä ymmärrä naisten housujen kankaan niukkuutta, kun kumartuvat niin peräreikä näkyy. Mitä tuo kertonee?
Nytkin on 20 vuotta vanha verryttelypuku päällä, Se on mukava ja kiristämätön. Se on pääasia, eikä mitkään viestit.

Lisätty: 02.06.2009 - 12:38

Ulkomailla minulla on Kennedy Space Centerin t-paita ja sortsit. junou, ettei mee suomalaisten piikkiin.
Caribian risteilylle olen ajatellut smokkia varsinkin illallispöytään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 10:45

Hurjatan mainitsemat kielet ymmärrän hyvin, kuuluvat oleellisesti perusasioihin. Tilannekäyttäytyminen ja tilannepukeutuminen ovat itsestäänselvyyksiä...mutta ei kaikille, sen nyt näkee kun ympärilleen katselee.

Lisätty: 02.06.2009 - 14:27

Ulkomailla ei ole konstikaan tunnistaa perussuomalaista... enempää en kerro. Muunkinlaisia toki on...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 11:11

joskus marmariksessa olessani kysyin kauppiaalta mistä hän erottaa suomalaisen, niin hän sanoi että meidän ihon väristä, no en tiedä onko laajaltikkin käytössä tuo tunnistin, mutta ihmettelen sitä itsekkin, kun joka kuppilan edessä sisään vetäjät huutelevet terve tule syömään ..sujuvalla suomen kielellä, vaikka en ois suomea puhunut niin et hän sitä ois kuulut...ja itse pukeidun isoihin kaiken peittäviin vaatteihin, minulla kun ei ole mitään ei yhtän mitään esiteltävää, harkinnut olenkin et peitän vielä jollain huivilla tän kuontalonikin.. :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.06.2009 - 11:14

Ulos mennessäni pukeudun asiallisesti. Jos se minusta jotakin kertoo, niin ei sitä ainakaan kukaan ole tullut sanomaan. Kotona pidän mitä sattuu. Nyt on t-paita ja pitkät punavalkoiset löysämalliset housut.
Ensivaikutelma minusta on ylpeä ihminen. Ei voisi kauemmas totuudesta mennä sanovat ihmiset jotka tuntevat minut. Niin, että voiko noihin ensivaikutelmiin aina luottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 11:16

Ammattiini liittyen olen saanut jopa koulutusta liittyen niin elekieleen kuin muihinkin viesteihin, joita toinen ihminen olemuksellaan kertoo. Näitä asioita koetan soveltaa omassakin elämässäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.06.2009 - 11:21

Turkkilaiset tunnistaa suomalaisen kasvojen piirteistä ja ihonväristä. Olen kokeillun itsekin arvuutella kansalaisuutta ja poikkeuksetta olen osunut kohdilleen suomalaisten kohdalla ennenkuin ovat suunsa aukaiseet.
Kyllä vaatetus kertoo ihmisestä paljon. Siisti asu vai rikkinäiset lökärit kauppareissulla viestittää jo jotakin ihmisestä.
Ilmeistä ja äänensävystä puhumattakaan. Ja mitä rivien välistä luetaan. Kaikista näistä pystyy lukemaan ihmistä tosi paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.06.2009 - 13:10

Kyllä kait ainakin jotenkin tiedän pukeutumiskielen, se on juu jännä kun ulkomailla aina tunnistetaan suomalaisiksi, kerran muistaakseni erehtynyt epäilemään ruotsalaisiksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 14:42

Junttiutta on kuvitella aina suomalaiset juntiksi.Olen käynyt muuallakin siellä ne vasta juntteja ovat,pukeutumisesta puhumatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 14:53

kysymykseen vastauksena:

olen ymmärtävinäni niitäkin viestejä....

kommenttina muuhun keskusteluun:

olen työn, levon, sairauden ja muiden syiden takia vieraillut noin 120 maassa ja minut on tunnistettu yli 40 maan kansalaiseksi näiden ulkoisten merkkien perusteella, joten en kauheasti usko/perusta noihin ulkoisiin signaaleihin.

(Ahmatin mainitsemat perussuomalaiset varmaan ovat puolueen nykyisiä tai entisiä jäseniä?)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 15:30

No,pukeutumistyylini on melko rentoa,ei mitään "apuamuntäytyynäyttäähuippuhyvältävaikkamenisin hakeenpostiaiiik!"tyyppiä,vaan kesällä perus t-paita ja venyvät housut.Ainoastaan johonkin hienompiin tilaisuuksiin,(koulun juhlat,synttärit jne..)pukeudun huolitellumin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 16:59

pakko ymmärtää.. kuuluu työhöni (lukea rivien välistä)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 18:03

Niin, sanathan ovat vain hyvin pieni osa ihmisten kommunikoinnissa. Eleillä ja ilmeillä on siis suuri merkitys. Kuten arnikakin, minunkin työhöni kuuluu lukea rivien välistä ja tunnenkin olevani siinä aika taitava. Pukeudun itse asiallisesti silloin, kun on sen aika, mutta kotona aina hyvin rennosti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 18:41

En osaa pukeutua asiallisesti, enkä ymmärrä pukeutumisetikettejä. Minulla on joka päivä jotkut vaatteet päällä, joskus siistimmin ja yleensä vähemmän siistimmin. En ole koskaan tykännyt myöskään meikata tai laittaa hiuksia. Parturissakin en käy kun korkeintaan kerran vuodessa, koska keljuttaa että naisten hiustenleikkuu on kalliimpaa kun miesten. Luen kyllä jotain toisten pukeutumisesta, mutta vielä enemmän ruumiinkielestä. Suorastaan ärsyttää joidenkin naisten tai miesten ylipukeutuminen, pinnallisuutta mielestäni. Olen kyllä huomannut että monet välttelevät ja aliarvioivat minua homssuisen ulkonäköni takia, mutta saanpahan olla rauhassa. Pukeutumisella haetaan nähtävästi myös arvostusta yhteiskunnassa. Tottakai pukeutua täytyy tilanteen vaatimalla tavalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 20:58

Olen ainakin ymmärtävinäni näitä kieliä, jo ihan työhöni kuuluu.
Olen paljon tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa.
ESIM. Katse kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 05.06.2009 - 11:08

Pukeudun melko värikkäästi, koska haluan näyttää ystävälliseltä. Joskus pukeuduin aivan mustiin, kun olin tosi väsyny ja kaikki otti päähän.