Kaikki Plataniaksella käyneet!

Eli ollaan sunnuntaina lähdössä Kreetan Plataniakselle. Äiti pyysi etsimään netin keskusteluista tietoa kyseisen paikan ravintoloista ja muusta sellaisesta. Onko joku käynyt symposium nimisessä ravintolassa tai Old villagessa? Tietääkö joku muita hyviä ruokapaikkoja?
Olen kuullut että siinä Plataniaksen rannassa olisi jonkinlaisia virtauksia. Onko tullut vastaan?
Onko joku käynyt Samarian rotkossa?
Hotellimme on Caldera bay (finnmatkoilta), olisiko jollakin siitä jotain kokemuksia. Tietääkö kukaan minkä lämpöistä altaiden vesi on? Onko altailla ns.aukioloajat?
Mitä Plataniaksella voisi tehdä? Menevätkö kaikki kaupat kahden aikaan kiinni?

ja niin edelleen.. Kiitos jos vastaatte

Avainsanat: platanias kreikka caldera bay samarian rotko

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.06.2009 - 13:18

Olen käynyt parikin kertaa Plataniaksella. Minulla on huono nimimuisti joten en osaa nimetä jotain tiettyä hyvää ravintolaa mutta kylästä löytyy kyllä monia kokeilemisen arvoisia ruokapaikkoja, joissa ainakin me saimme jokaisessa hyvää ruokaa ja palvelua.
Virtauksia ei omalle kohdalleni ole sattunut enkä muista kenekään muunkaan niistä maininneen. Kylälstä kannattaa ehdottomasti nousta ylös vuorelle, josta löytyy sieltäkin kivoja tavernoja sekä erittäin kaunis kirkko.
Samarian rotkolle kannattaa ehdottomasti mennä. Hyvät kengät, runsaasti juotavaa ja pientä suolapalaa kannattaa varata mukaan sekä mielellään lakki päähän.
Platanias on varsin pieni kylä, joten sieltä kannattaa joko vuokrata auto ja ajella lähiseuduille tai sitten bussilla/taksialla Haniaan, johon on muistaakseni 12 km matka.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.06.2009 - 13:35

Käypäs tuolla www.kreikka.net/

Tosi hyvä sivu Kreikasta tietoa janoavalle :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 15:03

En ole asunut Plataniaksessa mutta Symposium.ravin tolaa olen kuullut kehuttavan. Kannattaa lähteä sinne yläkylän puolelle, parhaat ruokapaikat löytyvät sieltä.
Platanias on pieni turistikylä, kannattaa lähteä sieltä muualle vaikka vuokratulla autolla. Paikallisbusseillakin pääsee liikkumaan.
Kreetaa kierrellessämme on ajettu Plataniaksen läpi ja pydähdyttykin kylässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.06.2009 - 22:29

Muutamia kertoja Kreetalla käyneenä voin sanoa, että ehdottomasti (jos vaan on mahdollisuus) kannattaa vuokrata auto. Niiiin hienoja paikkoja on koko saari pullollaan. Esim. Elafonissin paratiisiranta on näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka. Prevelin luostari (hieno historia). Esim.Toisen maailmansodan aikaan luostarin munkit piilottivat liittoutuneiden sotilaita natseilta, yhdeltä ikonilta silmät puhkottu tupakalla (natsien tekosia). Ikoni on nähtävillä luostarissa.
Mitäs vielä. No samariarotko kannattaa kävellä läpi. Omalosin ylätasanko on myös näkemisen arvoinen paikka. Siellä käydessäni eräs paikallinen mies kertoi, että talviaikaan siellä saattaa olla lunta jopa 5 metriä.
Francokastellon linnoitus on myös hieno paikka. Tarun mukaan linnassa kummittelee vieläkin.Aikaisin auringonlaskun aikaan voit nähdä sotilaita nousevan merestä.
+++ Plataniaksen rannat on mun mielestä huonon puoleisia. Kannattaa kävellä agia marinan kohdalle. Siinä ranta, jossa voi kahlata monia metrejä =)