Mikä laki astui voimaan 1.6.1919, siis 90 vuotta sitten?

Uusi lakiehdotus annettiin 15. maaliskuuta 1909,
kauan ovat silloinkin käyneet kansankäräjiä.

Avainsanat: laki- ja oikeus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.06.2009 - 07:56

Sekin laki oli viimmosen päälle suunniteltu.

Kysyjän kommentti

Kai sen 10 vuodessa ehtii puimaan?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.06.2009 - 07:17

Kieltolaki eli asetus alkoholipitoisten aineiden valmistuksesta, maahantuonnista, myynnistä, kuljetuksesta ja varastossapidosta astui voimaan 1.6.1919.
Vuosina 1919-1932 voimassa ollut kieltolaki sai aikaan maassamme ennen näkemättömän viinan salakuljetuksen aikakauden, jota osuvasti on kutsuttu myös pirtuajaksi.

weegee.espoo.fi/museot/verkk...kielto.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 08:44

Alkoholin kieltolaki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 08:52

kieltolaki tuli ihan ekaksi mieleen..ja lukemattomat jotain juomaa sisältäneet tynnyrit, joita sitten ne jotka eivät niin kauheasti noudattaneet lakia, sieltä tulonsa hankki....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 09:00

Ehdottomasti turmiollisin laki joka Suomessa on kuuna päivänä säädetty.

Sen seurauksena opittiin väkevien juomien käyttö (kukapa olisi olutta tai viinejä salakuljettanut), lainrikkojista (salakuljettajista) tuli 'kansallissankareita' joista kerrottiin huimia tarinoita, pirtun kanssa lutratessa, moni sellainenkin joka muuten olisi pysynyt kohtuudessa, meni kriittisen rajan yli jne.

Jos suunnitelmaan kuului lain kunnioituksen horjuttaminen ja kansakunnan terveyden romuttaminen, niin silloin ymmärtää kuminaaman vastauksen ...

(alkoholin täyskieltolain vaikutukset ovat olleet samankaltaisia kaikissa maissa joissa sitä on kokeiltu)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 09:16

www.iltasanomat.fi/uutiset/k...id=1692878 Niin kuin muut jo tietääkin, kieltolakihan se silloin astui voimaan ja olihan se yksi niitä typerimpiä lakeja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 09:35

Naisten äänioikeus oli astunut voimaan 1906. Ilmeisesti naiset olivat saaneet tarpeekseen juopottelevista miehistään, ja saivat joukkovoimalla tuon voimaan tuon onnettoman lain, jonka jälkimaininkeja vieläkin Suomessa eletään. On edelleenkin ihmisiä, jotka luulevat, että viinan juominen on jotain hienoa, ja että se on rikkaiden juoma, ja vain rikkaat pystyvät kiskomaan sitä suurempia määriä. Ja sitten esitetään tällaista rikasta. Kunnes huomataan, että on pakko saada lisää huomennakin ja sitten ja taas... Ja alkoholiriippuvuus on syntynyt. Alkoholin huonoin ominaisuus ei olekaan sen aiheuttama humalatila, vaan se, että se aiheuttaa riippuvuuden. Myös se, että elimistö alkaa tottua aina suurempiin ja suurempiin määriin, on alkoholille tunnusomaista. Tällaisesta kierteestä itsensä irtirepäiseminen on vaikeata ja monelle mahdotonta ilman ulkopuolista apua. Ja kun se onnistuu, niin muistijäljet alkoholin vaikutuksesta jäävät, ja henkilö saattaa pian olla uudestaan samassa tilanteessa.
Siis alkoholihaitat johtuvat siitä, että se onkin liian kallista, siis ylellisyystuote, niinkuin esim. kalliit laukut saattavat olla naisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.06.2009 - 09:42

Suomalaiset ryyppää, oli laki mikä tahansa tai ei minkäänlaista lakia.