Iltayön kevennys. Mikä ruoka-aineita sisältää mutterisoppa?

Teidän ettei kukaan teistä tiedä mitä se pitää sisällään, mutta ehdottakaa. Kotonani yksi viikonloppuisin kotona käyvä poikamies teki sitä meille kerran. Valmistus kesti kauan ja äänestä päätellen kattila poikineen kävi hellalla - mutta hyvää oli! Ja minä teen sitä usein vieläkin - yli neljänkymmenen vuoden jälkeenkin.

Lisätty: 07.06.2009 - 23:48

No niin. Ennenkuin vastaan tähän kyselyjä ja inhotustakin tuottaneeseen kysymykseen niin kerron hieman kokkipojasta. Hän tuli kotiin perjantai-iltana hyvin tohkeissaan ja komensi meidät muut olohuoneeseen eikä kellään ollut keittiöön asiaa ennenkuin hän antaa luvan. Kolina oli todellakin kova ja me ihmeteltiin mitä ihmettä siellä touhuaa. Aikaa kului tosi kauan mutta vihdoin kutsu kuului. Menimme innokkaina keittiöön ja siellä oli lautaset tykötarpeineen sekä leivät ja maidot katettuna. Keksellä pöytää oli yksi ainoa kattila! En muista kuka otti ensimmäisenä siitä kattilasta lautaselleen, mutta ihmetellen kysyi: mitä tämä on? Mutterisoppaa, sanoi kokki. Hän oli keittänyt makaroneja ja paistanut jauhelihaa. Sekoitti ne sitten keskenään yhteen ja samaan kattilaan ja - mutterisoppa oli valmis. Itse teen sitä todellakin usein. Nopea täyttävä ruoka. Melkein makaronilaatikko ilman uunia. Bon Apetit.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 01.06.2009 - 08:25

Mulle tuli mieleen hernesoppa jossa on läskinpaloja. En osaa yhdistää tuota nimeä mihinkään muuhun ruokaan. Vai oliskohan makaronivelliä?

Kysyjän kommentti

Kiitos. Ruoka-aineitahan minä kysyin ja sinulta löytyi se makaroni joka oli toinen ainesosa siinä mutterisopassa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.05.2009 - 23:33

Hmm..muttereita ja öljyä?Anteeksi,väsyttää niin pahasti ettei ajatukset oikein ole järkeviä.

Lisätty: 31.05.2009 - 23:36

Jk.Jos ei löydy muttereita,niin huonosti on nimetty.Miten olisi valehtelusoppa?:D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 23:34

Hmm..tulee tuosta pitkästä valmistusajasta joku lihaa sisältävä keitos..aika mielenkiintoinen nimi :) En ole koskaan kuullut moista..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 23:45

Mä teen aina mutterikakkuja. Tässä on Pienen kakkupuodin kakku:
mediaserver-2.vuodatus.net/g...602219.jpg
undyingluv.vuodatus.net/blog/1343747

Lisätty: 01.06.2009 - 00:19

Mutterisoppa eli äidin tekemä keitto:

Raaka-aineet

1 iso punasipuli

2 valkosipulinkynttä

2 dl vettä

1-2 purkkia tomaattimurskaa

2 dl tomaatti-vuohenjuusto
ruokakermaa

soijaa

kalalientä joko
jauheena tai fondina

300g kirjolohikuutioita

1 ps isoja katkarapuja

1 tölkki savustettuja simpukoita
öljyssä
sekaan ilman rasvaa paistettua siankylkeä

Ohjeet:

- Leikkaa siankylkeä ja laita palat kylmälle pannulle ja paista ne kevyesti

- Kuori ja silppua sipuli ja valkosipuli. Lorauta kattilanpohjalle savusimpukoiden purkista öljyä ja Kuullota sipuleita siinä noin 5 minuuttia.

- Kaada seuraavaksi vesi,tomaattimurskat ja maustettu ruokakerma,soija sekä kalaliemijauhe.

Maista suolaisuus..

- Kaada kirjolohikuutiot ja paistetut siankylkipalat liemeen ja anna kypsyä noin 7 minuuttia jos on kyse pakaste kalasta.

- Lisää lopuksi ennen ruokailua katkaravut jäisenä ja valutetut simpukat. Anna seisoa hetki ja nauti ruisleivän kera.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 01.06.2009 - 00:35

muttereita, vettä ja jauhoa, sanon minä :D

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 01.06.2009 - 01:02

Muttereita!
Ei, sanoisin että joku hyvin makoisa liharuoka,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 08:13

oiskos hernerokka, mutta en kylläkään tiedä, miksi siinä ois muttereita, no herneitä ja savulihaa ainakin kannattais olla ja hymyillen keitellä....eikä tietenkään unohtaa vettä ja mausteita..se ois siin sit..palaan tähän kurkkaamaan muutaman päivän päästä, josko ois vastaus tullut....ja niin tietäisin , mikä keitto on kysees... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 10:28

Jospa mutterit tarkoittavatkin rautaa ? Rautainen keitto voisi olla punajuuripohjainen, vaikkapa borsh-keitto. Se on herkkuani. En osaa tehdä sitä itse, tai osaisin kyllä, mutta en viitsi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 10:48

Ei vaikuta kovin syöntikelpoiselta, vaikea arvata edes mitä voisi olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 21:37

Ehdotankin mulle kaikista vastenmielisimpiä aineita,keitossa siis siskonmakkaroita,maitoa,eipäs tule muita mieleen-syynä lapsuuden antipatiat ky.aineksiin.Haistan vieläkin sen kalman hajun,kun ajattelen mutsivainaan sm-keittoa.Joten se mutterikeitto vois olla mun mielestä sm-makkaramaitokeittoa(ehkä pari perunaa).