Kaikki kerrostaloröökaajat; miten saadaan teidät lopettamaan naapurien terrorisointi tupakansavulla?

Meillä aina kauhee katku, vaikka olis räppänä kiinni. Entä nyt kun lämmin, olisi kiva samalla vuokralla pitää parvekkeen ovea aukikin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.05.2009 - 10:41

Olen kysyjän kanssa täysin samaa mieltä. Nyt en tosin enää asu kerrostalossa, mutta olen asunut ja asuin ylimmässä kerroksessa mihin tupakansavu tuli suoraan sisälle. Varsinkin kesällä, kun piti pitää kuumuuden takia läpivetoa asunnossa päällä. Tuuletintakin kokeilin, mutta savu tunki sisälle siitä huolimatta. Grillaaminen oli tietysti parvekkeella kielletty ja siitä oli jatkuvasota käynnissä alakerran ilmoitustaululla. Tupakan savusta kaikki talon muut asukkaat sitten varmaankin nauttivat täysin siemauksian. Itse en polta.

Aiheesta on käyty oikeuttakin ja tässä yksi esimerkki tapaus:
www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2...6/20062393

Kysyjän kommentti

tupakkahan on kiistattomasti yksi eniten syöpää aiheuttavia yhdisteitä sisältävä tuote poltettuna. Siinä ei ole kyse mistään nenännyrpistelystä. Jännää ettei suurin osa sitä näistäkään vastaajista älyä, liekö sitten totta se väite, että tupakoitsijoita löytyy enemmän alemmista yhteiskuntaluokista ja vähemmän kouluttautuneiden joukosta? Sulla taisi olla tähän kysymykseen se ainoa oikeasti asiallinen vastaus, kiitos!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.05.2009 - 22:23

Mitä enemmä siit valitetaa ni sen enemmä se innostaa tekemää just päinvastoin.Miul onneks naapuritki polttaa,muute jos joku valittas ni varmast sen jälkee ihan tahallaa puhaltasin savut sen puolelle.Eipä noita naapureita saa meluhaittaakaa vähentämää päiväsaikaa vaik ite tahtois aikasen aamu herätyksen jälkee nukkuu päiväunet.Kerrostalos löytyy ain joku joka on johoki tyytymätön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 22:41

Auttaisiko yhtään, jos hankkisit parvekkeellesi tuulettimen ? Kokeile. Voisit myös soittaa siellä klassista musiikkia, sellaista vähän vaikeampiselkoista. Sekin voisi toimia karkotteena, etteivät tule niin usein ainakaan partsille polttelemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 00:21

Hankkikaa elämä !!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 01:03

Kait se pitää aatella,että jos kerrostalossa asuupi niin ääniä ja hajuja tulee joka puolelta.Ei kaiketi niiltä voi välttyä :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 01:14

Muuttakaa maalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 01:32

Hyviä neuvoja olet saanut,jos saisit partsille liiketunnistimen,joka kerta,kun joku tulee röökille alkais soimaan kohtalokasta musiikkia alá´Peltoniemen Hintriikan surumarssi tai vastaavaa.MInen asu kerrostalossa vaan matalassa 2kerroksissa,mutta kiristelen kyllä suupieliä,kun naapurit tulevat joukolla rapuille röökille ja mun ikkunan viereen,h.itsekästä meininkiä,viis muista mentaliteettia.Naapurisovun vuoksi kärvistelen,eikä ole tarvis hankkia omaa elämää,enempää.

Lisätty: 31.05.2009 - 21:37

Mun piti tulla kertomaan matveille,että olikohan se 70-80-luvulla kun alkoi porukka mennä ulos röökille,enpäs muista enää...mutta aikaisemmin kaikkihan röökas kotona,ihan estoitta.Kekkereissä kauhea käry ja lähes joka iikalla tupakka kädessä,vanhoissa kotibileiden kuvissa.Vanhat hyvät ajat!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 02:03

Kyl se on vähän näin että kukin saa tehdä kotonaan ja partsillaan vähän mitä haluaa, kunhan ei meteliä lähde liikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 31.05.2009 - 09:57

Minä kysyin kerran naapuriltani, tuleeko savut hänen asuntoonsa. Sanoi, että ei tule, joten röökaan edelleenkin partsilla ihan tyytyväisenä. Asun tosin ylimmässä kerroksessa, ja savullahan on tapana nousta ylöspäin. Jotein tuonne taivaalle se menee, eikä kenenkään asuntoon. Melu ja mekkala se joskus enemmän häiritsee. Tosin tämä talo on siinäkin mielessä rauhallinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 10:10

Minä en tupakoi, mutta minua ei tupakanhajut häiritse, vaikka sekä ala- että yläpuolella olevilla parvekkeilla poltellaan. Päinvastoin, sikarinhaju tuntuu, ainakin joskus ihan hienolta. Mutta yläkerroksen naapurin tupakantumpit meidän parvekkeen matolla ei nyt tunnu mitenkään hienolta...

Sitä olen joskus ihmetellyt, että miksi ihmiset tupakoivat nimenomaan ulkona ja parvekkeilla? Miksi eivät esimerkiksi kotonaan sisätiloissa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 31.05.2009 - 11:34

Sisälläkään ei periaatteessa saa täälläpäin polttaa.
Pakko sitten parvekkeella.
Tietysti jos häiritsee ihan kauhiasti niin ei kannata muuttaa kerrostaloon jossa voi olla riskinä tupakoivat naapurit.
Tupakointi on kuitenkin parvekkeella ihan normaalia ja siinä ei ole mitään laitonta tai pahaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 19:16

Ei niin mitenkään. Voisit vastineeksi aurinkogrillata esim. hapansilakoita tai päästellä ilmoille hiilivetyjä? Haju hajusta, hammas hampaasta, silmä silmästä ja... se siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 09:21

tuo niin vaikea kyssäri, kun asuu kerrostalosa jossa on niin monen moista porukkaa, mutta tuol turuus onkin sellainen kerrostalo jossa ei saa olla mitään alergisoivaa, eikä myöskään tupakoitsijoita ihan on edoton tupakka kielto jo valinta tilanteessa kysytään eläimet ja tupakointi....oiskos tuossa ideaa tehdä useammastakin taloyhtiöstä tupakoimattomia ja laajemmin suomenkamaraa.....entä jos ois taloyhtiöillä joitain tupakki paikkoja, mutta yöllä moni tupakoi, niin oiskos sitten meteliä taas käytävissä, kun sakki juoksee pihanperälle kessuille...aina jotain haittaa kuitenkin...no minulle ei ole sitä murhetta eikä minua haittaa jos joku poltaa, kunhan ei teesitä täällä sisällä...pihassa saa kessuttaa vapaasti, mutta nykyisin on enemmän meillä niitä jotka eivät polta, kuin et polttais...