Onko sinulla eri rooleja?

Aloin miettimään tällaista asiaa edellisen kysymykseni: "Osaatko näyttää tunteesi" pohjalta. Tajusin kuinka erilainen olen eri ihmisten seurassa. Tästä on puhuttu ystävienikin kanssa, että tämä "rooli-ilmiö" taitaa olla melko yleinen. Itse olen avoimin avomieheni seurassa. Suurinpiirtein oma itseni olen myös äitini ja parhaiden ystävieni seurassa, kun taas esim.isäni kanssa minulla on tavallaan melko etäiset välit, tai miten sen nyt sanoisi. Ehkä sana etäisen välittävät välit kuvaa suhdettamme parhaiten. Ei ole siis niin hellät ja syvälliset välit jostain syystä...Luonnollista tottakai on, että kaikki ei niin läheiset kaverit tuntevat vähiten minua itseäni. Tietenkin sitä pohjimmiltaan on aina sama ihminen, mutta kaikkia tunteita ei kaikille näytä. Näytteleehän parisuhde, ystävyyssuhde ja perhesiteet kaikki varmasti vähän erilaista roolia jokaisen elämässä. Kuinka monta eri roolia sinulla on? Millaisia ne roolit ovat?

Lisätty: 31.05.2009 - 14:22

Ehkä koen sen rooliksi siksi, koska joitain tunteita sitä kuitenkin suodattaa useimpien seurassa pois. Sitä suodatusta sanoisin rooliksi, koska et ole silloin täysin oma itsesi. Teet silloin tavallaan valinnan näyttää vain tietyn osan itsestäsi, ja jättää näyttämättä loput. Eikö se ole eräänlainen "rooli"?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.05.2009 - 20:25

Kyllä niitä rooleja on aina sen mukaan missä milloinkin liikun ja kenen kanssa. Kotona olen aviovaimo, joskus nalkuttaja, joskus huolehtija ja kodin hengetär. Sitten yksi minun rooleistani on tietysti äiti ja mummi. Olen myöskin ystävä, läheisempi jonkun kanssa ja kaveri toisen kanssa. Työssäni olen työkaveri ja asiakkaideni kanssa olen tukijan ja auttajan roolissa. Siis lukematon määrä vielä lisää rooleja, joissa kuljeskelen päivittäin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.05.2009 - 18:57

Onhan toki:työrooli, äitirooli, kaverirooli. Vaihtuvat luontevasti tilanteen mukaan. Toimii automaattisesti, ei tarvitse miettiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 19:07

On noita muutama kymmen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 20:10

On aina tilanteen mukaan. Nytkin on yksi menossa ja kun suljen tietsikan alkaa toinen. Rooleja on vaikka kuinka monta, en osaa edes itsesanoa kuinka monta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 20:40

Jep.Koulussa olen opettajien kanssa erittäin ujo,kavereiden kanssa sitten melko riehakas ja vanhempien erittäin. :P Ne tulee väkisin,en kehtaisi olla opettajan kanssa niinkuin kavereiden/vanhempien.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 21:53

kaikilla on, harkittuja ja harjoiteltuja sekä lukuisia tiedostamattomiakin ...

- sellaista elämä on -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 30.05.2009 - 23:24

On. Uudessa porukassa olen todella harkitseva ja ystävällinen, kun taas tuttujen kesken räiskähtelevämpi ja joskus voin vähän hermostuakin. Perheelle uskaltaa kehua itseään, kun muille ei tohdi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 01:44

Luonnollisesti on eri rooleja,kaikilla,työrooli,asiakas-suhderooli,kotirooli,virtuaalirooli ym,onhan niitä lukuisia,huomaamatta ja tiedostamatta niitä pistää päälle-Thats life,baby!

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 31.05.2009 - 11:36

Minulla ei hirveästi ole rooleja, suht tuntemattomien ihmisten kanssa on ehkä sellainen pieni rooli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 12:16

Käyttäytyminen eri tilanteissa perustuu siihen, mikä on ihmisten keskinäinen suhde. En käyttäisi edes sanaa rooli tässä yhteydessä, ainoastaan etäisyys olisi se kuvaava sana jolla suhde määritellään. Läheisten ihmisten kanssa ollaan läheisemmissä väleissä kuin vieraampien kanssa. EI siihen tarvita mitään rooleja. Vieraskin ihminen voi sitten ajan myötä saavuttaa läheisyyden, ja pääsee ystävyyden taikapiiriin. Tämänlaisella käyttäytymisellä on yksilöä suojaava merkitys, liika avoimuus paitsi antaa väärän kuvan persoonastasi, mutta voi myös haavoittaa molempia osapuolia.
Itse koen olevani ehkä turhankin tuttavallinen eri tilanteissa, mutta koen sen sopivan persoonallisuudelleni, jota jotkut pitävät vahvana. Olen sosiaalinen ihminen, viihdyn seurassa, mutta aivan lähipiiriini en päästä läheskään kaikkia sinne pyrkiviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 21:09

on han niitä, vaimo, äiti, mummi ja kaveri kakkien kanssa olen hieman erillainen, eikä voi ollakaan muuten, kuin mummi , äiti , vaimo ja kamu.....