Mitäpä mieltä, yleensäkin marjanpoimijoista ja heihin liittyvistä asioista? Eikös Suomessa löydy suomalaisia työttömiä kerääjiksi?

www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli...57?ref=rss

Lisätty: 30.05.2009 - 12:09

Artikkeli Ranskasta on mukana siitä syystä, kun ovat aina niin olevinaan maailman sivistyneimpiä ihmisiä....höh, sanon minä. Sain Madeiran matkallani niin tarpeekseni ranskalaisista etten halua nähdä enkä varsinkaan kuulla heitä lähimpään 10 vuoteen. Ranskaan en matkustaisi vaikka saisin ilmaisen matkan. Niin jonkun ne marjat on kerättävä meilläkin, kun suomalaiset eivät viitsi. Ahkerasta työstä pitää saada sen maukainen palkka.

Lisätty: 01.06.2009 - 12:33

Minun "ranskalaisvastaisuus" on puolittain leikillistä, mutta oli ikävää olla aamupalalla hotellissa, kun ruokasali raikui ranskaa, huitovia käsiä, vihellystä, laulua, ryntäilyä sinne tänne, kassiin piilotettiin ruokaa ym. ei sivistymätöntä ja kaiken tämän saivat nämä ranskalaiset aikaan. Meikäläinen katsoi silmät pyöreinä, ilman minkäänlaista ruokarauhaa.

Avainsanat: ranskalainen malli työsopimus työvoima

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 30.05.2009 - 09:18

suomalaiset eivät suostu niin pieniin palkkoihin, kuin ulkomaalaiset, ennen vaikka työttömänä...ja työttömille pitäis tehdä helpomaksi se työtömyydeksi palaaminen , jota se pienikin työ jonka haluaa tehdä vois tehdä, eikä sitten rankaistais milään karensilla...en nyt ole ihan varma tuosta karenssi jutusta, et onko sellaista, mutta kuitenkin pitää antaa työttömälle mahikset...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 30.05.2009 - 08:59

Kuka hullu metsään lähtee ,kun on päässyt sieltä pois,Työtön menettää korvauksen kun käy keräämässä ämpärinlisen ,ja myy sen.Olet taas kuukauden rahatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 09:41

Tuo juttu oli Ranskasta olallaa. Tuskin sinne suomalaisia juoppoja kuskaavat metsään örisemään.

Lisätty: 30.05.2009 - 21:09

Minulla on sellainen käsitys että marjanpoiminta kuuluu jokamiehen oikeuksiin. Menköön jokainen kynnelle kykenevä työtön oma-aloitteisesti metsään pomimaan marjansa. Kai niitä kaupat ottavat vastaan jos ei itse jaksa syödä. Jokuvuosi sitten autoilin Pohjois-Suomesta itärajan pintaa alas puolukka-aikaan ja siellä oli useammassa paikassa rekkoja levähdysalueilla missä lapuissa luki kaikilla kolmella kotimaisella kielellä että ostetaan puolukkaa. Mekin Hossasta keräsimme seuraavan talven puolukat. Tosin siellä varoittelivat kun oli juuri karhun metsästys alkanut.. Hengissä päästiin kotiin.
www.ascentia.fi/marjamaakunn...marjat.htm

Lähteet:
www.ascentia.fi/marjamaakunn...slide1.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 30.05.2009 - 11:40

No eikö se oo pääasia että ne marjat katoo jonnekki eikä jää sinne mätänemään. Ja kuka tahansahan voi mennä poimimaan marjoja, myyntipisteitä löytyy kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 12:06

Kaikille kelpaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.05.2009 - 12:49

No tietyt työttömät tietysti sopisi moiseen hommaan, taas juopuneet alkoholistit eivät taida sopia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 14:02

Jos kerran on metsään eksynyt ja sieltä hengissä pois päässyt, ei varmaankaan halua sinne enää kesäkuumalla itikoiden syötiksi mennä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 15:01

Kyllä työttömät voisivat mennä metsään ja korjata sadon talteen.Korvauksesta tietenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 08:49

Suomalaiset eivät viitsi nähdä niin paljon vaivaa että marjastamaan lähtisivät. Saavat kait tarpeeksi hyvät korvaukset tekemättä mitään.
Ranskalaisissa ei ole mitään vikaa, omia kokemuksia on. Tyttären aviomies on puoliksi ranskalainen ja sukua Ranskassa vaikka millä mitalla. Eivät varmaan pidä suomalaisiita juopoista eikä muistakaan huonosti käyttäytyvistä (tapoja osaamattomista...).
En avannut linkkiä.

Lisätty: 01.06.2009 - 08:52

Lopetin espanjalaisten mandariinien ja muidenkin hedelmien oston kun näin TV:stä ohjelman jossa kerrottiin afrikkalaisten hedelmien kerääjien oloista Espanjassa. Tuo Ranskan juttu on jokin yksittäistapaus varmaan. Ranskalaisille viinitiloille tulee rypäleen pomijoita kaukaakin ja heillä on kyllä kohtuulliset olot.

Lisätty: 01.06.2009 - 11:07

En usko että Suomen työttömät korvauksiaan menettävät jos asuvat maaseudulla, keräävät marjoja ja toimittavat ne kauppaan. Vai olenko väärässä? Moni eläkeläinen kerää marjoja joka tapauksessa ja kertovat saavansa ihan hyvät ansiot.