Mitä tarkoittaa kreolisaatio?

En löydä kasitteelle juuri mitään tietoa. Olisi kiva saada lyhyesti selitys siitä mitä kreolisaatio tarkoittaa.

Avainsanat: kreolisaatio kreoli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Muut vastaukset

Vastattu: 29.05.2009 - 21:01

Kreolisoitumisessa kulttuuriyhteisö omaksuu vieraasta kulttuurista vaikutteita ja soveltaa niitä omiin oloihinsa sopiviksi. Kreolisoituneet kulttuurit ovat saaneet vaikutteita vähintään kahdesta historiallisessa vuorovaikutussuhteessa olevasta kulttuurista. Kreolisoitumisen myötä ihmisten kulttuuri-identiteetit eivät ole enää selkeästi määriteltävissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 21:04

kreolisaatio tarkoittaa kahden kulttuurin yhteensovittamista ja näistä muodostuneen kolmannen, kokonaan uudenlaisen kulttuurin syntymistä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 21:12

Suomessa kreolisaatio tarkoittaa ilmeisesti somalien tapaa toimia yhteiskunnan jäseninä. Aikuisväestö pitää kiinni kulttuuristaan, pukeutumissäännöistä ja ruokatottumuksista, uskonnosta puhumattakaan. Nuorempi polvi saattaa omaksua valtaväestön kulttuurista puhetavan, harrastuksia, pukeutumista jne. Poikien sallitaan avoimemmin muuttaa tapojaan kuin tyttöjen. Naisten huivikäytäntö, pitkät hameet ja vartalonpeittävä vaatetus on säilynyt pukeutumisessa. Suomalainen ruoka on saattanut kuitenkin tulla perheille kotiruoaksi, vaikka grillimakkaraa ei syötäisikään. Uskon, että kodeissa on jo käytössä veitset ja haarukat, sormin syöminen on tainnut nuorten tavoista jo jäädä pois. Tästä en ole varma.
Vietnamilaiset näyttävän enemmän ottaneen valtakulttuurin tavat omikseen. Uskonto ei heille ole samalla tavalla kulttuurisidonnainen kuin muslimeilla, joten joukossa on monen näkemyksen edustajia. Kielen hekin pyrkivät säilyttämään, ja varmasti myös monia heille tärkeitä tapoja, mutta yhtä näkyvää se ei ole kuin esim. muslimeilla.

Lähteet:
seuranta 20 v. ajalta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 15:27

Tarkoittaa kahden kulttuurin yhteensovittamista ja näistä muodostuneen kolmannen,uudenlaisen kulttuurin syntymistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.05.2009 - 00:57

Kun Afrikasta tuotujen mustien orjien ja latinalais-amerikkalaisten kansanryhmien sekoittuminen tapahtui ja ne sulautuivat yhteen muodostaen oman uuden kulttuurinsa , sitä alettiin kutsua kreolikulttuuriksi.

Sittemmin vastaavia ilmiöitä on alettu kutsumaan kreolisaatioksi
(niinkuin aiemmin on jo mainittukin ja ansiokkaasti toistettu)