Oletteko käyttäneet leivonnassa tai ruuanlaitossa karvasmanteliöljyä, eli manteliöljyä ?

Tein juustokakun vähän säveltäen, ja laitoin mukaan manteliöljyä, koska se on herkkuani. Olisin laittanut kostukkeeksi myös Amarettoa, mutta ei ollut. Ja Alkoon on pitkä matka.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.06.2009 - 10:51

Kyllä sitä olen joskus käyttänyt, kuivakakkuresepteissä on ollut karvasmanteliöljy yksi ainesosa.
Tosi pieni määrä riittää.

Kysyjän kommentti

Karvasmanteliöljyä olisin ostanut, mutta sitä ei ollut edes meidän apteekissa. Manteliöljy on miedompaa, se saa nyt kelvata. Laitoin sitä juustokakkuunkin, sopi oikein hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.05.2009 - 15:14

Teen joskus muffinsseja, joihin tulee manteliöljyä. Kerran laitoin vahingossa karvasmanteliöljyä ja leivonnaiset maistuivat tosi pahoille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 15:21

Manteliöljyä tulee laitettua joskus pipareihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 17:44

No kun en leivo, niin en ole käyttänyt. Kovin tuttua on tuo manteliöljy muista yhteyksistä:

"Makeaa manteliöljyä saadaan kasvin kuivatuista siemenistä. Öljyä on perinteisesti käytetty hierontaöljynä sillä sen katsotaan pehmentävän ihoa tehokkaasti."

"Kaliumsyanidi on valkoista kiteistä tai jauhemaista ainetta, jolla on heikko karvasmantelin haju.Se on ollut murhaajien suosima myrkky".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 18:14

Runebergintortuihinhan sitä varsin käytetään,mutta varmaan passaa juustokakkuunkin,sopivassa määrin;liika on aina liikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 18:38

Minä käytän ruuanlaitossa nykyisin rapsiöljyä. Se sisältää luonnon E-vitamiinia, Omega 3 ja 6 rasvahappoja ja harvinaisia kasvisteroleja. Rapsiöljy on erityisen hyvä maun antaja kala-, liha-, juusto-, muna-, ja perunaruokien maustamisessa. Käytä myös salaateissa, keitoissa, pastoissa sekä tomaattiruokien kanssa. Rypsiöljyn veroinen tuote.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 18:42

Käytän sitä pipareihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.05.2009 - 01:20

Enpä ole tainnut käyttää koskaan, ainakaan huono muistini sanoisi näin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 10:39

en itse ole käyttänyt, mutta äitini laittoi sitä joskus pullaan ja se ei siihen sopinut, joten jäi silloin pullat kohdallani syömäti, onneksi hän kokeili vain kerran ja taas sain kunnon pullaa seuraavalla kerralla..

vähäviisas kuolen oikeesti täällä nauruun....siis myrkyä..ja nauraa kippuras... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 19:27

Kyllä.