Käytämme sivustolla evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää...

Kysytty: 29.05.2009 - 14:35

mitä mieltä olet d-vitamiinin tarpeellisuudesta

Lisätty: 29.05.2009 - 16:10

linkitys ei onnistu,,minulla on chrome käytössä

Lisätty: 30.05.2009 - 03:38

palisanterin antama linkki toimii,tutustukaa,,
kiitos palisanteri



Avainsanat: d vitamiini on pop

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Kysyjän valitsema paras vastaus

Vastattu: 29.05.2009 - 14:59

En saanut sivua auki, mutta D-vitamiinin kohdalla ravintolisä suomalaisille on tarpeen. Vaikka vietänkin talven etelän auringon alla, otan silti jaksoittain kalanmaksaöljyä lusikallisen tai kaksi. En sairasta mitään sairauksia, verenpaine alhainen, kolesterolit ja muut lukemat kohdallaan jne. Minkäänlaista flunssaa en ole saanut koko vuonna, vaikka lähipiirissäni onkin ollut kaikenlaista. Uskon D-vitamiinin parantavan vastustuskykyä, voitelevan nivelemme, vahvistavan kaikkia solujamme, niin luita, lihaksia kuin sidekalvoja ja ihoa. Näytän ikäistäni nuoremmalta,(näin ovat muut sanoneet), jaksan kaikenlaista vaikken nyt kuitenkaan kaikkea, ja ennen kaikkea mielialani on jatkuvasti korkealla. Katselkaa ympärillenne: mitä mökötystä ja vakavia hapannaamoja huomaattekaan. Suomen ilmasto on karu ja kylmä, täällä ei ensinkään kuuluisi kenenkään asua koko vuotta. Naamat kalpeina väsymyksestä ja uupumuksesta tehdään töitä haudan partaalle. Valitellaan kaikenlaista, vaikka syy on liian vähäisessä D-vitamiinin saannissa. Sen kanssa kalsiumlisä takaa terveen vanhuuden. Ei pitäisi osteoporoosin iskeä eikä luiden murtua niin helposti. Et tarvitse vanhuudenpäivinä rollaattoria pyörötuolista puhumattakaan. Kandee koklaa !
Suosittelen RamsesNeljännellekin, mieliala kohenee ja muutenkin tulee hyvä olo.



Kysyjän kommentti

olen samaa mieltä


  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.05.2009 - 14:41

Kaikki lisäaineet, myös vitamiinit pillereinä, tuiki tarpeettomia. KesäSuomi (nyk. myös talvi-) tarjoaa perusruoka-aineissa kaiken. Pitää vain osata valkata. Hiiteen A-B-C,... Ö -touhotus.
(Sairausperusteiset lisukkeet eri asia.)


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 15:09

Hiljattain lääkäri määräsi pojalleni D-vitamiinitabletteja, koska nopeasti kasvava nuori tarvitsee runsaasti sitä ja kun sen saanti täällä Suomessa on kovin vähäistä.


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 16:02

On muuten faktaa tuo Hurjatan kirjoitus. D- vitamiinin vähäinen saanti edesauttaa dementoitumista, valitettavasti. Itse käytän selkäni takia kalciumia johon olen tänä keväänä liittänyt kalanmaksaöljykapselit ja olen voinut paremmin.


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 16:58

Olen tätä D-vitamiinilisää 'toittottanut' myös aikuisille pojilleni, eikä mikään turha asia sanosin: tutkimusten mukaan noin 10 - 20 prosenttia suomalaisista kärsii kesälläkin D-vitamiinin vajeesta. Kesällä D-vitamiinia muodostuu ravinnon lisäksi myös auringon ultravioletti-B-säteilystä. Aurinko paistaa kuitenkin tarpeeksi helakasti vain lyhyen aikaa keskipäivällä, eli ei siis vain talvella, joka luulo meitil suomalaisil tähän asti kait ollunna? Ko. vitamiini vaikuttaa myös aivojen toimintaan.

Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat D-vitamiinilla olevan laajempia vaikutuksia terveyteen:sydän- ja verisuonitaudit, syöpätaudit, MS-tauti, fibromyalgia, reumataudit, metabolinen oireyhtymä ja tyypin 2 diabetes ym. Veren korkea D-vitamiinipitoisuus, etenkin alle 20-vuotiaana, voi vähentää 70 % MS-taudin riskiä verrattuna pieneen veren D-vitamiinipitoisuuteen. Harvardin yliopiston tutkijat analysoivat veren D-vitamiinin määrän 257 henkilöltä, joille oli asetettu MS-diagnoosi vuosina 1992–2004. Korkea D-vitamiinipitoisuus osoittautui suojaavaksi tekijäksi.

Vaikka D-vitamiini onkin rasvaliukoinen (eikä vesiliuokoinen) niin aikuinen ihminen voi nauttia jatkuvasti D-vitamiinia 100 µg/vrk ja lapsi 25 µg/vrk.


Lähteet:
yle.fi/uutiset/terveys_ja_hy...35033.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 17:48

Tarkoititkohan tätä linkkiä:
tyyli.fi.msn.com/hyvaolo/art...=147623177

D-vitamiinin puutos on suuri terveysriski, sanotaan seuraavassa linkissä:
www.terveyshymy.fi/artikkeli...rveysriski


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 18:44

Erittäin tärkeä vitamiini,varsinkin meeille suomalaisille,jotka elämme pimeydessä puolet vuodesta.


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 18:46

syön kalaa (ja mielummin pihalla) niin eipä puutoksia ole ilmennyt


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 18:55

Tarpeellisuus tuli jo edellä selvitettyä varsin tarkasti.

Mistä D-vitamiinia saadaan?

UV-valon vaikutuksesta ihmisen iho alkaa tuottaa D-vitamiinia. Suomessa vain keskikesällä UV-valoa saadaan niin paljon, että se vaikuttaa D-vitamiinin saantiin. Riittävän annoksen voi tuolloin saada ilman varsinaista auringonottoa tai ihon polttamista auringossa.

Suomen oloissa D-vitamiinia tarvitaan aina myös ravinnosta. Tärkeimpiä D-vitamiinin lähteitä ovat kala ja vitaminoidut ravintorasvat. Kalasta saadaan keskimäärin puolet kaikesta ravinnon D-vitamiinista. Myös kananmuna ja broilerin liha ovat D-vitamiinin lähteitä. Kohtalaisen uusi havainto on se, että metsäsienissä on D-vitamiinia. Pitoisuudet tosin vaihtelevat lajista toiseen ja myös saman lajin sisällä. Suomessa maito ja piimä ovat nykyisin erikseen D-vitaminoituja. Luomumaitoon D-vitamiinia ei lisätä.

D-vitamiinin päivittäinen suositusannos on valtion ravitsemusneuvottelukunnan vuoden 2005 ohjeen mukaan aikuisilla 300 yksikköä eli 7,5 ug ja yli 60-vuotiailla 400 yksikköä eli 10 ug. Todennäköistä on, että Suomessa merkittävällä osalla väestöä D-vitamiinin saanti ei vastaa suosituksia. Eläkeikäisillä suosituksen mukainen saanti edellyttää D-vitamiinivalmisteen käyttöä talvikuukausina ja laitoshoidossa olevilla potilailla jatkuvaa käyttöä.

© HUS ohjeet ja käyttösäännöt , Dokumentti julkaistu: 12.07.2006


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 21:51

tärkeää se on.. itse syön d-vitamiini pillereitä


  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.05.2009 - 01:21

Kylläpä minä sanoisin että ihan suht tärkeitä ovat d-vitamiinit.


  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 19:28

Riittävästi mnipuolisesta ravinnosta.


  Ilmoita asiaton vastaus
Tämä kysymys on suljettu, mutta voit edelleen vastata siihen. Et kuitenkaan tienaa pisteitä vastauksestasi tähän kysymykseen.

Vastaa kysymykseen

Rekisteröidy vastataksesi kysymykseen. Rekisteröityminen on nopeaa ja helppoa!

Rekisteröidy

Oletko jo rekisteröitynyt? Kirjaudu sisään
Syötä käyttäjätunnuksesi sivustolle Napsu.
Syötä tunnuksesi salasana.

Ohjeita vastaajalle

  1. Vastaa esitettyyn kysymykseen.
  2. Kysy itseltäsi: "Auttaisiko vastaukseni kysyjää?"
    Jätä vastaamatta, jos vastaus tuohon kysymykseen on "ei".
  3. Noudata Napsun sääntöjä.
  4. Pyri antamaan selkeitä ja perusteellisia vastauksia.
  5. Älä oleta, että kysyjä tietää kysymyksen aiheesta yhtä paljon kuin sinä.
  6. Kirjoita itse omat vastauksesi. Viittaa lähteeseen, kun lainaat tekstiä.
  7. Voit antaa kysyjälle vinkkejä vastauksen löytämiseen, vaikka et itse tietäisikään suoraa vastausta kysymykseen.
Pieni hetki, sivua ladataan.