Miksi maito ja muukin ruoka on niin kallista? Menee melkein aina 50 euroa rahaa kun käy kaupassa ostamassa ruokaa. Onko näin?

Avainsanat: maito ja ruoka maksaa likaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.05.2009 - 15:25

Valitettavasti näin on. Olen yrittänyt keskittää ostamisen niin kävisi vain kerran viikossa tekemässä ison kauppareissun ja jos nyt ihan pakko on käydä siinä välissä täydentämässä jääkaappia niin sitten käydään - ikävä kyllä usein tuo ei kuitenkaan onnistu. Jää vain heräteostokset vähemmälle kun ei tarvitse olla koko aikaa kaupassa.

Kysyjän kommentti

KIITOS TÄSTÄ PARHAASTA VASTAUKSESTA. olet kyllä aivan oikeassa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.05.2009 - 13:14

Kyllä ruoka kallista on.Rahaa menee ihan tuhottomasti,vaikkei ostoksia olisikaan erityisen paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 13:20

Ruoka on tosiaan kallista. Olen taas alkanut vertailla hintoja ja valita edullisimpia hyllystä. Juustoa ostan aina isomman palan, silloin sen hintakin tulee halvemmaksi. Leipää syön todella vähän. Aamulla syön puuroa oman hillon kanssa, se ei edelleenkään ole kallista. Onneksi meidän kaupassa saa niitä päiväystuotteita. Eilenkin ostin kolme litraa alennettua maitoa, riittää pariksi päiväksi. Ostan aina niitä alennettuja, jos on, siinä säästää muutaman euron. Eikö sinun lähelläsi ole sellaista kauppaa, josta saisit näitä päiväystuotteita ? Niillä on kaupoissa aina joku tietty aika, jolloin ne merkitsevät niitä hyllyihin. Tarkkaile myymälääsi tai kysy, miten he menettelevät. Jotkuthan panevat ne suoraan roskikseen. Se on ruoan haaskausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 13:33

eikä pelkkä ruoka ole kallista, vaan ihan kaikki mitä ostaa.. mitään ei saa enää halvalla :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 14:39

MInä en piittaa maidosta,mutta miks juusto on kuin kultaa?Juustoa ei muuten olekaan koskaan niissä päiväystuotteissa,eihän?Mitä olen lueskellut kauppiaista,syy miksi ei ole ylijäämää,tilaavat vähempi kuin ennen,tätä kautta esim.ruoka-apukaan ei saa tarpeeksi jaettavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 14:44

Hinta- ja laatusuhde ihan OK.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 15:12

Koko ajan tuntuu ruoka kalliimmaksi vain käyvän. Saa nähdä, mitä ruuan alv:n alennus tuo tullessaan - eli onko hintoja nyt sitten nostettu reilusti, jotta ikäänkuin hinnat oikeasti alenisivat vai meneekö sekin alennus kauppiaiden taskuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 18:35

Ruoka on kallista. Hieman pystyy säästämään kun katsoo mitä ostaa.
Jokaisella kaupparyhmittymällä on ns halppistuotteet ja ovat aivan hyviä ja laadukkaita.
Esim eurosopperin hapankorput tekee vaasan @ vaasan ja perunasalaatin atria.
20 euroa menee jo ihan perus ostoksiin, leipää, levitettä, leikkelettä, juustoa, pari litraa maitoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 18:52

niin moni yrittää hankkia siitä elantonsa (ja vähän enemmänkin)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 19:15

Kyllä tätä saa aina ihmetellä, että meillä missä tuetaan maataloutta, saadaan maksaa EU:n kalleinta ruoanhintaa, koska maataloudelta ei vaadita edes kilpailua, muusta nyt puhumattakaan. Läheskään kaikista kaupoista ei saa nykyään edes suomalaisen lehmän maitoa, vaan sekin pitää tuoda jo Ruotsista? Kohta tuodaan varmaan Venäjältä?
Kyllä tuntuu, että markan aikaan kaikki oli halvempaa, vaikka markkaa ja euroa ei voikkaan enää verrata toisiinsa. Suomestahan viedaan elintavikkeita Viroon, jossa ne sitten ovatkin vapaan kilpailun takia edullisempia. Sama rekkahan voisi ensi vieda tuotteet Viroon ja sitten tuoda ne takaisin Suomeen ja kuluttajat voittaisvat. Tarpeeksi isoja määriä vaan liikkeelle, niin kujetuskustannukset saadaan hukutettua tuotteen hintaan. Lisäisi kilpailua ja työtä kuljetusliikkeille ja olisi sopivaa bisnesta vaikka näille halpamarketeille. Valinta vuoden yrittäjäksi olisi varma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.05.2009 - 19:34

Ainakin mitä lehdessä on laskettu ruokakopan hinnaksi Suomessa, niin taisi olla 53 € siinä missä esim. Virossa n. 20 €. Hintalaatu varmasti silti paikallaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 30.05.2009 - 01:21

Mitä köyhemmäksi tulee sen kalliimmaksi ruoka käy, niin se vaan omalla kohdallani menee. tiedä sitten syytä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 03:50

Niin, kyllä 20€ on nykyään pikkuraha. Ajatelkaa miten paljon enemmän sillä markka-aikana sai. Viiskymppiäkin menee aika äkkiä...Minäkin suosin halpis-ja aletuotteita, että edes vähän säästäisi, ja harvat vaateostokseni teen uff-myymälästä, yleensä vielä alepäivinä. Tarkka täytyy rahankäytön kanssa nykyään olla, että saa pienen palkan riittämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 11:19

kyllä nuo kauppiaat ovat nostaneet tuotteensa hintoja ihan törkeesti, ei 20 ekul mitään saa kaupasta, me käymme 1x viikossa ja se on ain 100ekee , ja sitten mies tuo maidon ja leivän leikkeet, että kahden hengen taloudessa ihan perus tuotteilla menee yli 100 euroa kauppaan viikossa, no on tuossa hinnassa poikien ruuat mukana ja niille nirsoille , kun ei halvin kissanruoka kelpaa, täyslihaa, kaktkisia ja seitä sekä pussiruuat, no aika ison osan ottaakin viikkosssa nuo kissojen ruuat, mutta kun ne ovat kyllä joka herkkupalansa ansainneet ,,joten ei niitä lasketa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.05.2009 - 19:30

Ruoka on halpaa, sanoo hallitus ,uskokaa,älkää urputtako.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.06.2009 - 10:56

Meillä ruokakuluja nostaa huimasti erikosiruokavalion vaatimukset eli gluteeniton leipä maksaa huomattavasti enemmän kuin tavallinen. Maitoa meillä ei osteta kun sitä ei käytetä. Ruoanlaittoni keskittyy etupäässä viikonloppuun enkä säästele raaka-aineissa. Vakikaupassani on aika hyvin erinomaisia tuotetita tarjoushintaan ja kaikki on kotimaista. Mutta ilman ruokaa ei elä.Niin, se tarjosuhinta tarkoittaa sitä että esim. kokolihatuote maksaa hieman yli 10 e /kg, silloin se on edullista. Kala on mielestäni todella kallista.
Laatu on tärkeä asia.