Korjaa itse vesihanasi, sanoo laki (jos tulee voimaan) , oletkos huomannut?

Uuteen asunto-osakeyhtiölakiin on pujahtanut pykälämuutos, joka sälyttää kohta vesihanavikojen korjaamisen asukkaan vastuulle. Nykyisin homma kuuluu taloyhtiön maksettavaksi. Isännöintiliitto pelkää, että pihit asukkaat jättävät nyt vaarallisetkin vesivuodot korjaamatta.

koko juttu:

www.taloussanomat.fi/asumine...913270/139

Avainsanat: asunto-osakeyhtiö vesikalusteet korjausvastuu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.05.2009 - 08:34

ihan tyhmää

Kysyjän kommentti

lyhyestä virsi kaunis

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.05.2009 - 08:18

asiaa selvitelleenä vakuutusyhtiöt kautta linjan eivät maksa jos korjaat itse ja aiheutat vesivahingon.siis jos korjaus pettää vaikka puolen vuoden kuluttua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 08:31

Onneksi ei ole noita huolia,asun omakotitalossa,johon tein itse putkityöt,ne hommat hoituu,taitava oikeassa laki vakuutus yhtiöissä .Osaketalossa ei itse saa tehdä putki töitä,ellei ole lisenssiä,niihin töihin.Vahingon sattuessa on itse korvaus velvollinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.05.2009 - 09:04

Jo on taas viisaita ajatuksia - ei voi kuin ihmetellä. Hieno homma! Uusavuttomat toivottavasti osaavat sulkea hanan pääkytkimestä ja ostaa talousvetensä kaupasta. Ja käydä sukuloiden luona nuttu- ja naamapyykillä. Tuossa kohtaa toivoa sopii että asuu ensimmäisessä kerroksessa. Ei tarvitse korvata kuin kellarikerrokseen syntyneet vesivahingon. Eikä se huoltoaseman kuppilakaan toiletteineen siinä nurkan takan olisi pahitteeksi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 09:06

Jos tuollainen lakimuutos tulee voimaan, on myös vakuutusyhtiöiden huomioitava se vakuutusehdoissaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.05.2009 - 09:30

Hyvä ettei koske minua tuo asia.
Mutta mitenkäs sitten, kuka korjaa vesihanan, jos asunnossa on vuokralainen. Vuokralainenko vaiko omistaja. Vuokralainenhan se on tavallaan sen silloin rikkonut, kun hän sitä vain käyttääkin.?? No, eipä sekään koske minua, joten ei ole välttämätöntä kommentoida kenenkään, eikän tämä ole kysymys. Piti olla vastaus vähäviisaan kysymykseen. Eksyin tieltä.
Huomasin uutisen jossain lehdessä. Miten se voi noin mennä. Ammatti-ihmisen työt joillekin täysin tumpeloille, jotka eivät ymmärrä hanoista mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 10:27

Kyllä se laki on ihan väärin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 11:53

meitä se laki ei nyt ainakaan koske,mutta eikös sitä vahinkoa korvaa vakuutusyhtiö...ainakin äitini ja isäni omakotitalossa korvas vakuutus..

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 29.05.2009 - 11:56

Typerä idea, noh minkäs teet,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 12:50

On se ehkä hyväkin muutos. Meillä on osakeyhtiössä vesimittarit. Ei kyllä kannata vuotavaa vesihanaa kauaa katsella. Jokaisella talolla saisi olla sitten myös oma "nimikkoputkimies", joka kutsutaan paikalle tarvittaessa. Ei tämän päivän tee se itse-mieskään osaa korjata kaikkia vesijohtotöitä oikeaoppisesti. Onneksi suomalaiset vesilaitteet ovat korkealuokkaista laatua. Lupaavat kestää kymmenenkin vuotta tiputtelematta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 13:13

Olen huomannut.
Asukkaalle sälytetään lisää kustannuksia. Putkihommia ei saa tehdä itse, vaan ne pitää teettää ammattimiehellä. Putkiliikkeet kiittää, asukas ei. Kymmenen minuutin työ, mutta tunnin veloitus, matkat ja laskutuslisät päälle.
Tulee siinä vitosen osille hintaa. Kyllä se vuotava vesikin maksaa ja yllättävän paljon. Tässä eräs esimerkki. www05.turku.fi/ah/vllk/2005/...166589.htm
En tässä kiireessä ehdi etsimään taulukkoa miten arvioidaan vuotavan veden litramäärä, mutta se yllättää suuruudellaan, jos esim. vessa vähänkin noruu. Olisikohan tuolla?
www.hel2.fi/ymk/julkaisut/op...javesi.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 16:25

No vaikka laki hyväksyttäisiinkin (toivottavasti ei) niin enpä minä kuitenkaan saa itse ruveta niitä raanoja rassaamaan (jos haluan vakuutusten pätevän), vaan ammattimiehen hankkiminen ja laskun maksaminen siirtyvät yhtiöltä minun vastuulleni. Että sellasta kehitystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 19:25

Yritin "korjata",kun kylppärin pesualtaan alla olevasta putkesta tuli vedet läpi,epäilin tiivisteen kuoleentuneen,mutta onneksi Kaitsu (huoltokundi)kulk pihallai ohi ja pyysin kurkkaamaan altaan alle,mutta vikä oli sihdissä ja ruuvissa,hiuksia ym.p**kaa liikaa,hän uusi ruuvin ja jo vain kulki vesi putkessa.Eli kantsuu pyytää ammattilainen rööriroopeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 22:31

Ainakin toistaiseksi itse korjaaminen on meillä kielletty oikein järjestyssäännöissä.
Remontti-reiskat saavat toki maalata, mutta muu jätetään ammattimiehille sovinnolla.