Kannatko sinäkin kotiisi juopon kukkia?

Lisätty: 28.05.2009 - 19:16

Kukaan ei ole vielä tiennyt kansanpiirissä kulkenutta nimitystä tuolle kauniille kukalle. Ei siis ole rentun ruususta eikä horsmasta kysymys!

Lisätty: 28.05.2009 - 20:45

Vähäviisas kaivoi oikein:
cc.joensuu.fi/~ehuttune/k_lu...okki_b.JPG
siinä teille juoponkukka, jota kaikkien armaat kantavat kullilleen kotiin retkiltään!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.05.2009 - 19:54

en kanna, mutta poimin google-pellosta

juoponkukka Nurmikohokki, (Silene vulgaris), Smällglim

www.suomenniittysiemen.fi/lu...kasvit.htm

Kysyjän kommentti

oikein

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.05.2009 - 18:31

juopon kukista en tiedä, mutta rentun ruusuja silloin tällöin

______

Maitohorsma (Epilobium angustifolium) ; Horsmasta on tehty useita kevyen musiikin piiriin kuuluvia lauluja. Tunnetuimmat sanoitukset ovat:

Vexi Salmi: Rentun ruusu (1988)
Pentti Saarikoski: Maitohorsmat kukkivat (1988)
Jukka Kuoppamäki: Kun horsma kukkii (1998)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 18:33

Tarkoittanet horsmaa..en ole niitä kotiini kantanut :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 18:41

Empä kanna koska olen nainen.
Miehet saattavat kantaa kotia RENTUN RUUSUJA.
Ei ole meillä ole näkynyt rentun ruusuja,se on ihan hyvä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 18:45

En, vain omiani.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 18:55

Kannoin maitohorsman kasvunuppuja, joiden pitäisi olla parsan veroista herkkua keitettynä. Keitin, mutta en syönyt saman iltana. Seuraavana päivänä eivät enää maistuneet millekään, joten heitin pois. Ehkä sitten ensi keväänä ehdin vähän aikaisemmin nyppimään niitä ja maistelemaan. On taas mitä odottaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.05.2009 - 19:01

Kyllä meille yksi renttu kantamatta ja ilman ruusuja tulee aina viikonloppuisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.05.2009 - 19:28

Ei ole kovin yleinen sanonta kyseisestä kukasta kansan piirissä, koska kukaan ei ole kuullut, en myöskään minä. Hyvänä arvauksena voisin sanoa tulppaani. Niitähän miehet kantavat kotiin, kun retkiensä jälkeen kotiutuvat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 19:33

Atsalea -> kohtuullisuus / raittius
En muuta viitettä löytänyt moiseen merkitykseen.

Kukkien lajikkeilla on monta piiloviestiä.
Tuolla niistä enemmän:
www.bieder.fi/epages/kukkane...kertovat_v

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 21:09

En ole ikinä poiminut tuollaista kukkaa. O________o'

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 21:17

Juha Kankkusella ja Didier Oriolilla oli kova kapina Jyväskylän MM-rallissa parikymmentä vuotta sitten. Ralliradio haastatteli Kankkusta joka kertoi, "kiire näkyy olevan Didierilläkin kun on ruikkinut lillukanvarsille".
Juhallakin maalaispoikana näkyy olevan hyvin suomalainen luonto hallinnassa.

Tämän kysymyksen jätän kukanpoimijoille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 22:21

Olihan siellä vähän samaan kuuluvia kukkia,peräti kolme.Huoraheinä.huoranhame.huorankukka,jos kännipäissä eksyy

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 22:24

Minulle ihan outo kukka!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 22:33

eipäs ole kultani juoppo, eikä tuollaisia kukkia ole kotiin tuonut, aikas vähän muutenkaan, mutta kun jotain tuo, on se sitten ruusu..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 23:07

Horsmaa ajattelin minäkin, mutta eipä ollutkaan. Oli aivan ennennäkemätön kukka.
Ei oo tarvinnu kullille kukkia eikä mukuloita viedä . . . :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.05.2009 - 23:22

Enpä ole koskaan moista kotiini raahannut, Jännä, horsma tuli ensimmäisenä mieleen juoponkukasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 11:09

En ole kantanut kotiini juopon kukkaa,aivan outo minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.05.2009 - 20:00

En ole edes nähnyt tuollaisia. Voikukkia kyllä kerään kun ne on niin nättejä!